Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Transspråkande undervisning : En litteraturstudie om flerspråkiga elevers kunskaps- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emilia Bohte; [2024]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; knowledge development; identity; instruction; Transspråkande; flerspråkighet; kunskapsutveckling; identitet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka vilka effekter transspråkande undervisning har på flerspråkiga elevers kunskaps- och identitetsutveckling utifrån svensk och internationell forskning. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har elva vetenskapliga artiklar valts ut och analyserats. LÄS MER

  2. 2. “Med det som sagt flerspråkighet är ju enresurs, och med den kan man skapa en arena.” : En kvalitativ studie om flerspråkiga lärares erfarenheter av undervisning av flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angélica Andersen; Wilma Olsson Jerström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; transspråkande; inlärning; modersmål; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka flerspråkiga lärares förhållningssätt till flerspråkighet som resurs i undervisning med flerspråkiga elever. Undersökningen har sin utgångspunkt från två frågeställningar: Vilka utmaningar upplever flerspråkiga lärare med ett flerspråkigt klassrum? och Vilka positiva aspekter upplever flerspråkiga lärare att det finns med ett flerspråkigt klassrum? Frågeställningarna har besvarats utifrån studiens kvalitativa metod, intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Skolans språksyn och transspråkandets påverkan hos andraspråkselever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Transspråk; Andraspråks elever; språksyn; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap kring den rådande språksynen i skolan och hur den i sin tur påverkar skolans undervisningssammanhang samt hur en transspråkande pedagogik kan påverka andraspråkselevers språk-, kunskap- och identitetsutveckling. Kunskapsöversikten baseras på tio vetenskapliga artiklar som har relevant koppling till frågeställningen. LÄS MER

  4. 4. Transspråkande i svenskundervisningen : En litteraturstudie om transspråkande i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ellen Mantler; Jonna Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; identitet; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser transspråkandets påverkan på elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling och hur transspråkande kan tillämpas i svenskundervisningen. Som framtida lärare i årskurs F-3 kommer vi med stor sannolikhet möta elevgrupper där en språklig mångfald finns. LÄS MER

  5. 5. Arabisktalande elevers användning av språkliga resurser i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Huda Alhadi Alhasani; Sundus Zaki; [2021]
    Nyckelord :Arabisktalande elever; kodväxling; LAR-modell; matematik; språkliga skillnader; translanguaging;

    Sammanfattning : I tidigare forskningslitteratur behandlas flerspråkighet som en resurs utifrån olika perspektiv i matematikklassrummet. Många studier förespråkar användningen av elevernas alla språkliga resurser i undervisningen, för att främja kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER