Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Concepts of Digital Objects : Digital Records and the Relational Objects of Yuk Hui

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Sebastian Rozenberg; [2020]
    Nyckelord :digital archives; digital objects; digital records; metatheory; Ontology; ontologies; phenomenology; philosophy; Yuk Hui.; digitala arkiv; digitala objekt; digitala records; metateori; ontologi; ontologier; fenomenologi; filosofi; Yuk Hui.;

    Sammanfattning : The writings of Yuk Hui, bringing together technical and philosophical insights, provides new theory for the digital, something desired by many in archival research. The aim of this study is to assess the use of Hui’s theories on digital objects and web ontologies as a unifying theory for archival studies, looking at the concept of digital records in particular. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsrepresentationer via film. En studie inom grundskolans fysikämne i syfte att understödja kunskapsbedömning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sverker Aasa; [2016]
    Nyckelord :fysiklaborationer; kunskapsrepresentationer; teckenskapande aktiviteter; film;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla en metod för lärare och elever att inom fysikundervisning använda modern teknik som ett undervisningsverktyg vid formativ och summativ bedömning. Den metod som utvecklas baseras på film där filmade redovisningar utgör underlag för kunskapsbedömning. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsrepresentationer via film. En studie inom grundskolans fysikämne i syfte att understödja kunskapsbedömning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sverker Aasa; [2016]
    Nyckelord :fysiklaborationer; kunskapsrepresentationer; teckenskapande aktiviteter; film;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla en metod för lärare och elever att inom fysikundervisning använda modern teknik som ett undervisningsverktyg vid formativ och summativ bedömning. Den metod som utvecklas baseras på film där filmade redovisningar utgör underlag för kunskapsbedömning. LÄS MER

  4. 4. Ni tittar mer på namnen som står på papperet : Vad lärare och elever i bedömningshandlingar erkänner i elevers kunskapsrepresentationer: En fallstudie ur ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johannes Berggren; [2015]
    Nyckelord :Matematikundervisning; grundskola; bedömning för lärande; kamratbedömning; kommunikation; socialsemiotik; multimodalitet; designteori; erkännandekultur;

    Sammanfattning : I ett historiskt perspektiv kan skolmatematiken betraktas som traditionstyngd. Forskning visar att lektionstid ofta ägnas åt elevers eget arbete och att elever förlorar sin lust att lära matematik. Detta står i kontrast till forskning om bl.a. LÄS MER

  5. 5. Elevers kunskapsrepresentationer : En studie av gymnasieelevers gruppredovisningar 
ur ett didaktiskt designperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Birger Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Pedagogik; inlärning; kommunikation; semiotik; multimodalitet; didaktisk design; designperspektiv; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien belyser utifrån ett designteoretiskt perspektiv hur några gymnasieelever designar sin förståelse för ett kunskapsområde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien ställs frågor om hur eleverna väljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsområde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsområdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. LÄS MER