Sökning: "kvalitativ innehållsanalys pedagogisk"
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys pedagogisk.
6. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER
7. Fysioterapeuters erfarenheter och tankar om yoga som behandling inom primärvården : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vårdSammanfattning : Bakgrund: Inom svensk sjukvård används medicinsk yoga som behandling. Tidigare forskning har visat på positiva effekter hos patienter med olika symtom och sjukdomstillstånd men den tillgängliga evidensen är låg till måttlig. Fysioterapeuters erfarenhet av behandlingen har tidigare inte studerats. LÄS MER
8. Att främja goda matvanor i skolan : En intervjustudie med rektorer och skolsköterskor
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Barnfetma är ett eskalerande globalt folkhälsoproblem, där ökad konsumtion av socker och ultrabearbetade livsmedel, samt bristande intag av frukt och grönsaker bland barn, spelar en betydande roll. För att möta denna utmaning krävs engagemang från flera aktörer, inklusive skolan. LÄS MER
9. Rörelse i skolvärlden : En kvalitativ undersökning av hur pedagoger arbetar med Skolverkets förslag om mer rörelse
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med förslaget om "mer rörelse i skolan". För att uppnå studiens syfte, kommer följandefrågeställningar att besvaras: Hur tolkar olika pedagoger förslaget om "mer rörelse i skolan"? Hur genomförs förslaget i praktiken? Hur utvärderar man det praktiska arbetet med förslagetom "mer rörelse i skolan"? Teori och metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats. LÄS MER
10. Med grammatiken i skrivpraktiken. En aktionsforskningsstudie om ett försök att gå från traditionell till kontextuell grammatikundervisning i kursen Svenska 2
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien, vars ansats är aktionsforskning, är tudelat. Den syftar dels till att pröva att förändra min grammatikundervisningspraktik, från en traditionell och isolerad till en kontextuell och funktionell genomförd under en längre tid, dels till att producera kunskap genom en analys av denna förändringsprocess och dess utfall. LÄS MER