Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. "Måltidssituationer är som att valla får" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelse kring måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Nilsson; Anna Gräsberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool; educational meal; participation; interplay; pedagogical role; förskola; pedagogisk måltid; delaktighet; samspel; pedagogisk roll;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate educators' experience of mealtime situations in preschool, and this was carried out with a qualitative approach through semi-structured interviews. The theoretical lenses used during this study are supported by Vygotsky's sociocultural perspective and the child perspective when analyzing the results. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om hur chefer arbetar med hälsofrämjande insatser och lärande vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Edmond Tasimder; Mikael Hurtig; Aya Hassan; [2023]
    Nyckelord :Hybridarbete; Hälsofrämjande insatser; Hälsopromotion; Lärande; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ur pandemin har ett nytt arbetssätt vuxit fram, hybridarbete, detta har kommit att bli det nya arbetssättet för många organisationer. Ordet hybridarbete har använts genom hela studien och definieras av författarna som att företaget ger sina anställda möjligheten att arbeta på valfri plats, delvis i företagets lokaler men likaså hemma eller på annan ort. LÄS MER

  4. 4. Inkludering ur ett allmändidaktiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om taktens betydelse för upplevelse av inkludering och inkluderande undervisning

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Tenö; [2023]
    Nyckelord :inkludering; inkluderande undervisning; allmändidaktik; intervjustudie; innehållsanalys; metaanalys; pedagogisk takt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka lärarstudenters upplevelser av inkludering utifrån den egna skoltiden samt att tolka beskrivningarna av upplevelserna genom ett allmändidaktiskt ramverk. Utgångspunkt har varit ett inifrånperspektiv där ett elevperspektiv på inkludering avsågs att undersökas. LÄS MER

  5. 5. Hälsofrämjande arbete tillsammans med arbetsterapeuter : En kvalitativ studie om kompetens och insatser ioch för grund- och gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lorita Soltani; [2023]
    Nyckelord :arbetsmiljö; arbetsterapeut; folkhälsovetenskap; intervention; kompetens; skola; stödjande miljöer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien var avsedd att ge bidrag till kunskapsutvecklingen om ökat hälsofrämjande arbete för skolan. Syfte: Att undersöka vilka kompetenser och insatser arbetsterapeuter kan tillföra svenska skolan så att denna kan arbeta mer hälsofrämjande för barn och unga. LÄS MER