Sökning: "kvinnor och män i massmedia"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden kvinnor och män i massmedia.

  1. 16. Glada kvinnor och arga män : en studie av bilder i tidningen Aftonbladet ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Frida Gustafsson; Sara Pettersson; [2008]
    Nyckelord :Genus; visuell kommunikation; media; bildjournalistik; makt;

    Sammanfattning : Män och kvinnor framställs på olika sätt i massmedia. Mannen förekommer mer ityngre ämnen i artiklar som handlar om politik, makt och seriösa krönikor medankvinnan figurerar mer i nöjen, feature och artiklar om skönhet. I nyhetsmedier ärmannen den som får ta mest plats och kvinnan är underrepresenterad. LÄS MER

  2. 17. VÅR SMALA LYCKA - OM ATTITYDER TILL DET KVINNLIGA KROPPSIDEALET

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Pär Johansson; Inger Molin; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Människans exponering för massmedia gör att kvinnor och män dagligen påminns om hur idealmänniskan bör se ut. Detta kan för många individer leda till ett utbrett kroppsmissnöje. Syftet var att undersöka implicita och explicita attityder till det kvinnliga kroppsidealet. LÄS MER

  3. 18. Hjärntvättad ungdom? : En studie av ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskällor i kostfrågor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Cecilia Wilander; Sara Nordberg; [2006]
    Nyckelord :massmedia; reklam; ungdomar; kost;

    Sammanfattning : Syfte Syftet har varit att undersöka ungdomars tilltro till massmedia och reklam som kunskapskällor i kostfrågor. Frågeställningarna är följande: Vilka är ungdomars huvudsakliga kunskapskälla när det gäller kostfrågor? Har ungdomar ett kritiskt förhållningssätt till massmedias och reklamens kostbudskap? Finns det några skillnader mellan könen hur de anser sig påverkas av massmedias och reklamens kostbudskap? Metod I denna studie har vi gjort undersökningar genom kvalitativ och kvantitativ metod. LÄS MER

  4. 19. Skönhetens dimensioner : ur fem perspektiv

    L2-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Fatima Velic; Ema Catovic; Nina Ekman; Kristina Forsberg; Camilla Hellman; [2006]
    Nyckelord :Identitet; kropp; utseende; livsvillkor; hälsa; ideal;

    Sammanfattning : Dagligen exponeras vi av information om hur vi bör träna, äta och leva för att må bra. Rådgivning står att finna överallt, via TV, Internet och veckotidningar där olika hälso- och skönhetsexperter ger tips och råd om hur vi bäst kan hålla kroppen i form. LÄS MER

  5. 20. Kvinnor som stannar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Polisutbildningen

    Författare :André Ek; Andreas Kruse; Stina Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Våld i nära relationer;

    Sammanfattning : Varje dag läser, hör och ser vi från massmedia om kvinnor som blir utsatta för våld av män i olika former. Via massmedia förmedlas det till samhället och allmänheten om kvinnor som blir våldtagna, misshandlade och verbalt vanärade. LÄS MER