Sökning: "lära att lära genom reflektion"
Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade orden lära att lära genom reflektion.
16. ”Jag tycker det är bra att man har lite självpraktik innan man går till patienten” : Fokussamtal med vuxna andraspråkselever om simuleringsövningar på en yrkesutbildning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : En stor del av yrkeseleverna på den kommunala vuxenutbildningen har enligt Skolverket svenska som sitt andraspråk. Elevgruppen är heterogen, både vad gäller språkbakgrund, kultur och utbildningsnivå. Yrkeseleverna ska på relativt kort tid anamma ett nytt språk, nytt yrke i en ny kulturell kontext med nya normer och värderingar. LÄS MER
17. Hjälp! Jag ska simulera! : En litteraturstudie om vad en trygg inlärningsmiljö innebär vid simulering inom hälso- och sjukvård
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Simuleringsbaserad sjukvårdsträning bidrar till att sjukvårdspersonal och studenter gör bättre kliniska bedömningar, får ökat självförtroende i kliniska situationer och ges möjlighet att träna komplexa sjukvårdssammanhang. Idag är det känt att brister i kommunikationen är en av de största anledningarna till vårdskador. LÄS MER
18. ”Man får hjälp i trixiga situationer” : Specialpedagogers och pedagogers tankar om handledning i förskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I dagens förskola innebär de ökade kraven på pedagogerna att de ska kunna ta sitt yrkesansvar i olika former av samarbete utifrån den utbildning som genomförts. Vidare talas det om vikten av det livslånga lärandet och betydelsen av att skapa organisationer i utveckling. LÄS MER
19. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER
20. Alingsåsmodellen - En reflektionsmodell för identifiering av förbättringsområden och patientsäkerhetsrisker. : Ett förbättringsarbete gällande skapande och implementering av en reflektionsmodell samt en kvalitativ studie om personalens upplevelser av reflektionsmodellen.
Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärdSammanfattning : Vårdgivaren är skyldig att ständigt arbeta för att utveckla och säkra kvaliteten i vården. Forskning visar att reflektion hjälper medarbetaren att lära sig av sina erfarenheter. Reflektion vidgar perspektiv och utvecklar kunskap. Förbättringsarbetets syfte var att utveckla och säkra kvaliteten i patientens vård. LÄS MER