Sökning: "lära att lära genom reflektion"

Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade orden lära att lära genom reflektion.

  1. 16. ”Jag tycker det är bra att man har lite självpraktik innan man går till patienten” : Fokussamtal med vuxna andraspråkselever om simuleringsövningar på en yrkesutbildning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Kindevåg; [2021]
    Nyckelord :andraspråk; simuleringsövningar; vuxenelever; yrkesutbildning; fokusgrupper; socialt lärande;

    Sammanfattning : En stor del av yrkeseleverna på den kommunala vuxenutbildningen har enligt Skolverket svenska som sitt andraspråk. Elevgruppen är heterogen, både vad gäller språkbakgrund, kultur och utbildningsnivå. Yrkeseleverna ska på relativt kort tid anamma ett nytt språk, nytt yrke i en ny kulturell kontext med nya normer och värderingar. LÄS MER

  2. 17. Hjälp! Jag ska simulera! : En litteraturstudie om vad en trygg inlärningsmiljö innebär vid simulering inom hälso- och sjukvård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sofia Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fullskalig simuleringsträning; sjukvårdssimulering; trygghet; kontroll; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Simuleringsbaserad sjukvårdsträning bidrar till att sjukvårdspersonal och studenter gör bättre kliniska bedömningar, får ökat självförtroende i kliniska situationer och ges möjlighet att träna komplexa sjukvårdssammanhang. Idag är det känt att brister i kommunikationen är en av de största anledningarna till vårdskador. LÄS MER

  3. 18. ”Man får hjälp i trixiga situationer” : Specialpedagogers och pedagogers tankar om handledning i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Rinde; Ulrika Friberg; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :förskola; förståelse; handledning; ledning; pedagog; reflektion; samtal; specialpedagog; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : I dagens förskola innebär de ökade kraven på pedagogerna att de ska kunna ta sitt yrkesansvar i olika former av samarbete utifrån den utbildning som genomförts. Vidare talas det om vikten av det livslånga lärandet och betydelsen av att skapa organisationer i utveckling. LÄS MER

  4. 19. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :läslust; grundskola; läsning; högstadiet.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER

  5. 20. Alingsåsmodellen - En reflektionsmodell för identifiering av förbättringsområden och patientsäkerhetsrisker. : Ett förbättringsarbete gällande skapande och implementering av en reflektionsmodell samt en kvalitativ studie om personalens upplevelser av reflektionsmodellen.

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Anna Bernvik; [2020]
    Nyckelord :The Alingsåsmodel; improvement work; patient safety; reflection; Alingsåsmodellen; förbättringsarbete; patientsäkerhet; reflektion;

    Sammanfattning : Vårdgivaren är skyldig att ständigt arbeta för att utveckla och säkra kvaliteten i vården. Forskning visar att reflektion hjälper medarbetaren att lära sig av sina erfarenheter. Reflektion vidgar perspektiv och utvecklar kunskap.   Förbättringsarbetets syfte var att utveckla och säkra kvaliteten i patientens vård. LÄS MER