Sökning: "lära att lära genom reflektion"

Visar resultat 21 - 25 av 118 uppsatser innehållade orden lära att lära genom reflektion.

  1. 21. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER

  2. 22. Kvalificerade samtal som redskap i lärares skrivundervisning : en aktionsforskningsstudie om lärares samtalspraktik och reflektioner över sin skrivundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Gustafsson; Cecilia Andersen Frostensson; [2020]
    Nyckelord :action research; discourses of writing; special education consultation; practice architectures; special needs teacher; aktionsforskning; skrivdiskursteori; kvalificerade samtal; praktikarkitektur; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans mellanår reflekterar över sin skrivundervisning i kvalificerade samtal med speciallärare. Undersökningen görs med aktionsforskning som ansats, vilket innebär att de kvalificerade samtalen utgör både aktioner och samtal i aktionsforskningsprocessen. LÄS MER

  3. 23. Barns inflytande : På vilket sätt ges barn inflytande i förskolans verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mira Misic; Natalie Hellgren; [2020]
    Nyckelord :förskola; barn; förhållningssätt; inflytande;

    Sammanfattning : Förskolan har ett stort och viktigt uppdrag i att ge alla barn möjlighet och förutsättningar till grunden i ett livslångt lärande. Förskolan ska inbjuda till en spännande och lärorik miljö där barnen lockas och uppmuntras till att utforska och lära sig nya saker samt ta ansvar för och påverka sitt eget lärande. LÄS MER

  4. 24. Evaluation of Peridynamics and Its Application in Harmonic-Structured Material Simulations

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mekanik

    Författare :Theodor de Sousa; [2020]
    Nyckelord :peridynamics; peridigm; harmonic-structured materials; computational mechanics; fracture modelling; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Materials are constantly sought to be improved in different manners. Two of the most common characteristics to improve are strength, and ductility. Historically, materials are modified homogeneously to achieve improvement, while the past century has also seen composite materials becoming standard-issue within various industries. LÄS MER

  5. 25. Lära lärare lyrik : Poesins roll inom ämneslärarutbildningens svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karolina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :efferent läsning; estetisk läsning; lärarutbildning; poesi; poesididaktik; svenskämnet; utbildningens funktioner;

    Sammanfattning : Lyrik är en av de stora litteraturvetenskapliga genrerna vid sidan av epik och dramatik och förväntas därför finnas med i alla kurser inom svenskämnet på gymnasiet. Svensk poesididaktisk forskning är emellertid inte vanligt förekommande och särskilt inte studier som undersöker poesins roll inom lärarutbildningen. LÄS MER