Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  2. 2. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henrietta Ludwig; [2023]
    Nyckelord :: Vocational Education and Training; VET; professional knowledge; Apprenticeship; certified plumber; HVAC and Property Maintenance Program; plumbing trade; theoretical and practical knowledge;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER

  3. 3. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  4. 4. Konstnärliga uttryck i landskapsarkitekturen : en exempelstudie om kreativt skapande och konst för att stärka det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alma Hultén; Noomi Prytz; [2023]
    Nyckelord :konstnärliga uttryck; konst; originalitet; kreativitet; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Konsten har länge varit viktig inom staden och landskapsarkitekturen. I utvecklingen av stadsrummet prioriteras funktion och evidens över konstnärliga och originella uttryck. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn och ungdomar med cancer : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Vera Petersson; Adam Zalcmanis Svensson; [2022]
    Nyckelord :vårdande; sjuksköterska; upplevelser; barn och ungdomar; cancer;

    Sammanfattning : Sjuksköterskor förväntas ge god vård till alla oavsett ålder, men vården av barn och ungdomar är mer komplicerad än vården av vuxna. År 2020 upphöjdes barnkonventionen till lag vilket stärker barn och ungdomars rättigheter i samhället ytterligare och hälso- och sjukvårdslagen är tydlig med att alla oavsett ålder har rätt till god sjukvård. LÄS MER