Sökning: "lärande är distribuerat"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lärande är distribuerat.

  1. 1. Variationen av övningsuppgifter i matematikläromedel på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vilhelm Roxling; [2024]
    Nyckelord :mathematics textbooks; interleaved mathematics practice; SSDD-problems; surface features; depth structure; distributed practice; matematikläromedel; inflätat lärande; SSDD-uppgifter; ystruktur; djupstruktur; distribuerat lärande;

    Sammanfattning : I det här arbetet har variationen av närliggande övningsuppgifter i svenska matematikläromedel för gymnasiet studerats, genom att framförallt betrakta förekomsten av inflätad övning och dess motsats, blockövning, men även SSDD-uppgifter. Detta gjordes genom att kategorisera uppgifternas yt- och djupstrukturer och definiera inflätad övning och SSDD-uppgifter utifrån likhet och olikhet av dessa. LÄS MER

  2. 2. Confidential Federated Learning with Homomorphic Encryption

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Zekun Wang; [2023]
    Nyckelord :Cloud Technology; Confidential Computing; Federated Learning; Homomorphic Encryption; Trusted Execution Environment; Molnteknik; Konfidentiell databehandling; Federerad inlärning; Homomorfisk kryptering; Betrodd körningsmiljö;

    Sammanfattning : Federated Learning (FL), one variant of Machine Learning (ML) technology, has emerged as a prevalent method for multiple parties to collaboratively train ML models in a distributed manner with the help of a central server normally supplied by a Cloud Service Provider (CSP). Nevertheless, many existing vulnerabilities pose a threat to the advantages of FL and cause potential risks to data security and privacy, such as data leakage, misuse of the central server, or the threat of eavesdroppers illicitly seeking sensitive information. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Dynamik och samarbete : Specialpedagogens roll i lärande gemenskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Björk; Heidi Hellberg; [2021]
    Nyckelord :Distributed leadership; professional learning; professional learning communities; school development; special educational needs coordinator; Distribuerat ledarskap; professionella lärande gemenskaper; professionellt lärande; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : Lärande gemenskaper i en organisation kan bidra till utveckling. Specialpedagogens uppdrag inom skolutveckling med fokus på lärande gemenskaper har identifierats som ett outforskat område nationellt. Studiens syfte är därför att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i arbetet med lärande gemenskaper i en lärande organisation. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagog och Förstelärare i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Gertrud "Trudi" Knutsdotter Carleson; Charlotte Sandelin; [2021]
    Nyckelord :ArbetsbeAretsbeskrivning; Distribuerat delegerat ledarskap; Förstelärare; Profession; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Förstelärare och specialpedagog i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller? (Knutsdotter-Carleson, Trudi & Sandelin, Charlotte, 2021) är vårt examensarbete efter 1,5 år på Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.  Uppsatsen sätter ljuset på försteläraren och specialpedagogen. LÄS MER