Sökning: "lärande är distribuerat"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lärande är distribuerat.
1. Variationen av övningsuppgifter i matematikläromedel på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I det här arbetet har variationen av närliggande övningsuppgifter i svenska matematikläromedel för gymnasiet studerats, genom att framförallt betrakta förekomsten av inflätad övning och dess motsats, blockövning, men även SSDD-uppgifter. Detta gjordes genom att kategorisera uppgifternas yt- och djupstrukturer och definiera inflätad övning och SSDD-uppgifter utifrån likhet och olikhet av dessa. LÄS MER
2. Confidential Federated Learning with Homomorphic Encryption
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Federated Learning (FL), one variant of Machine Learning (ML) technology, has emerged as a prevalent method for multiple parties to collaboratively train ML models in a distributed manner with the help of a central server normally supplied by a Cloud Service Provider (CSP). Nevertheless, many existing vulnerabilities pose a threat to the advantages of FL and cause potential risks to data security and privacy, such as data leakage, misuse of the central server, or the threat of eavesdroppers illicitly seeking sensitive information. LÄS MER
3. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, specialpedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättringsinsatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skolenheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetensutvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER
4. Dynamik och samarbete : Specialpedagogens roll i lärande gemenskaper
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Lärande gemenskaper i en organisation kan bidra till utveckling. Specialpedagogens uppdrag inom skolutveckling med fokus på lärande gemenskaper har identifierats som ett outforskat område nationellt. Studiens syfte är därför att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i arbetet med lärande gemenskaper i en lärande organisation. LÄS MER
5. Specialpedagog och Förstelärare i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Förstelärare och specialpedagog i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller? (Knutsdotter-Carleson, Trudi & Sandelin, Charlotte, 2021) är vårt examensarbete efter 1,5 år på Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Uppsatsen sätter ljuset på försteläraren och specialpedagogen. LÄS MER