Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER

  2. 2. ”Som sagt vi går runt 200 meter ner liksom och där får vi värsta biologiundervisningen varje vecka” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och upplevelser kring att bedriva planerad utomhuspedagogisk undervisning inom biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Linda Källberg Veijola; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; planerad undervisning; biologi; förskola;

    Sammanfattning : Förskolor i det svenska samhället har i regel nära till naturmiljö. Denna miljö kan användas som en undervisningsplats likt den innanför förskolans väggar. Barnet kan kombinera teoretisk kunskap med praktiskt utförande och skapa sig en djupare förståelse för miljön och om arter eller fenomen som bor eller existerar i den. LÄS MER

  3. 3. Oändliga möjligheter i naturen : En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärande i naturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Östman Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Swedish preschool; preschool teacher; outdoor learning; play and learning; natural environment; learning in nature; förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; lek och lärande; naturmiljö; lärande i naturen;

    Sammanfattning : Titel: Oändliga möjligheter i naturen - En intervjustudie om förskollärares uppfattning om lek och lärandet i naturen Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärarens syn på utomhuspedagogiken i naturen för att främja barns lek och lärande i förskolan. För att ge svar på syftet intervjuades fyra förskollärare om deras uppfattning av utomhuspedagogiken i naturen. LÄS MER

  4. 4. Utemiljön för naturvetenskapligt lärande : En studie om förskollärares syn på den fysiska miljön för naturvetenskapligt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; natur; läroplan; I-Ur-och-Skur-Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers arbetssätt kring läroplanens mål om de naturvetenskapliga ämnena, och ifall arbetssättet går att relatera till pedagogernas syn på betydelsen av naturmiljö för barns naturvetenskapliga lärande. För att undersöka detta valde jag att använda intervju som metod. LÄS MER

  5. 5. Alleman på däck! : Könsroller konstrueras i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anngelica Nyberg; Felicia Manni; [2015]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; subjektsteorier; performativa handlingar; utomhuspedagogik; förskola.;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från syftet av att undersöka vad olika konstruktioner av utomhusmiljöer som förekommer i förskolevardagen kan erbjuda barn som subjekt och deras roller i den fria leken. Avsikten är att studera hur barn agerar beroende på kulturella och sociala influenser samt vilka positioner som uppstår mellan barn i relation till olika utomhusmiljöer genom det verbala samt kroppsligt uttryckta språket. LÄS MER