Sökning: "lärarhögskolan stockholm bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan stockholm bedömning.

  1. 1. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  2. 2. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maria Lindh; [2008]
    Nyckelord :läromedel; matematik; problemlösning; läroplan; kursplan; textstudie; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER

  3. 3. "Att mota Olle i grind" : Pedagogers upplevelse av handledning och vilka konsekvenser den har för barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Pernilla Unevik; Helena Vik; [2008]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; förebyggande stöd; barn i behov av särskilt stöd i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka pedagogers upplevelser av specialpedagogers handledning och vilka konsekvenser den ger barn och pedagoger i förskolan. Fokus för studien är specialpedagogens handledningssamtal med pedagoger i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Vilka argument har några rektorer i grundskolans senare år gällande skriftliga ordningsomdömen?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Christoffer Laurent; Fannis Paliouras; [2008]
    Nyckelord :ordningsomdöme; ordningsbetyg; social utveckling; rektor;

    Sammanfattning : Grundtanken med vår forskning har varit att genom kvalitativa intervjuer ta reda på några skolledares uppfattning kring skriftliga ordningsomdömen och vad införandet av dem skulle kunna tänkas få för konsekvenser för såväl personal, föräldrar men kanske främst för eleven. Vi vill belysa både konkreta och påtagliga fördelar och nackdelar med omdömena, såväl som långsiktiga spekulativa effekter som införandet av skriftliga ordningsomdömen skulle kunna föra med sig. LÄS MER

  5. 5. Lärstilsanalyser, till vilken nytta? : Vuxenstuderandes upplevelser av att göra en lärstilsanalys

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Caroline Henriksson; Margareta Lägervik; [2008]
    Nyckelord :lärstil; lärstilsmodell; lärstilsanalys; lärstilsenkät; lärande; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa vuxenstuderandes upplevelser av att göra en lärstilsanalys samt beskriva dess betydelse för lärandet. Vår avsikt var också att fokusera på deras åsikter om den information de fått innan analysen och det uppföljande samtalet med läraren. LÄS MER