Sökning: "lärarstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet lärarstöd.

  1. 1. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER

  2. 2. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Robert Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arguments; communicative ability in science; philosophy for children; sociocultural learning; transformative learning; Argument; filosofi för barn; kommunikativ förmåga inom naturvetenskap; sociokulturellt lärande; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  3. 3. Varför klarar jag inte det jag vet att jag kan? : En kvalitativ studie om svårigheter och stödinsatser för elever med ADHD i högstadiet och vilka konsekvenser det får.

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lisa Wikström; [2022]
    Nyckelord :lärmiljö; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; pedagogik; stress; stödinsatser;

    Sammanfattning : Elever med ADHD upplever fler svårigheter i skolan än elever utan ADHD vilket leder till mer stress och i förlängningen ökad risk för psykisk ohälsa. Syfte: Syftet var att undersöka hur unga vuxna med ADHD upplevde sin tid i grundskolans senare år. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla musikundervisning : Ensemblespel i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Uvén; [2022]
    Nyckelord :proximala utvecklingszonen; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I denna aktionsforskningsstudie har jag undersökt hur kunskap produceras i ensembleform under musikundervisningen, årskurs 5. Den teoretiska utgångspunkten är baserad på Lev Vygotskijs proximala utvecklingszon varpå den valda metoden är aktionsforskning, där jag som lärare planerar, genomför aktiviteten och sedan reviderar planeringen för att utveckla den egna praktiken. LÄS MER

  5. 5. En undersökning av två lärarhandledningar i matematik med stöd av Mathematical Knowledge of Teaching : Vilket stöd ger lärarhandledningarna till läraren inom områdena addition och subtraktion för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Pettersson; Rebecca Edstein; [2022]
    Nyckelord :MKT; Favorite Mathematics; Rich Mathematics; Teacher s Guide; Addition; Subtraction; MKT; Favorit matematik; Rik matematik; lärarhandledning; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om och vilken typ av lärarstöd avseende Mathematical Knowledge of Teaching (MKT) lärarhandledningar till Favorit matematik 3A och Rik matematik 3A. Vi analyserar vilket stöd som lärarhandledningarna ger till lärare i områdena addition och subtraktion för årskurs 3. LÄS MER