Sökning: "läroböcker i engelska"

Visar resultat 26 - 30 av 74 uppsatser innehållade orden läroböcker i engelska.

  1. 26. Intersektionalitet i läroböcker : En läromedelsanalys utifrån skolans värdegrund.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Gesche-Kathrin Franzén; [2018]
    Nyckelord :Jämställdhet; intersektionalitet; mångfald; läromedel; engelska;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades två läroböcker ur populära läromedelsserierna Happy och Magic ur ett intersektionellt perspektiv för att undersöka deras överensstämmelse med skolans värdegrund (Lgr11). Böckernas karaktärer låg till grund för analysen. LÄS MER

  2. 27. Jämställt eller inte? : En undersökning av läroböcker i ämnet engelska för årskurs tre utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tijana Djeordjic; [2017]
    Nyckelord :English textbooks; gender equality; men; women; hierarchy; separation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out whether and to what extent there has been a change in how boys/men and girls/women are represented in textbooks which are used for teaching English in the third grade of primary school. The study compares six textbooks published between the years 2002 and 2017 to investigate the purpose of this study. LÄS MER

  3. 28. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ läroboksanalys med fokus på familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ros; Stella Edlund; [2017]
    Nyckelord :familjekonstellationer; kärnfamilj; heteronormativitet; genus; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus i läroplaner och läroböcker över tid. Undersökningen har avgränsats till att analysera det första kapitlet “Skolans värdegrund och uppdrag” i Lpo-94 och Lgr-11 samt åtta läroböcker i engelska som riktar sig mot årskurs fyra. LÄS MER

  4. 29. Ask! – and answer : En jämförande analys av uppgiftermed muntlig interaktion i läroböcker i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Helene Wahlstedt; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine in which way and to which extent textbooks/workbooks for teaching English as a foreign language support oral interaction. The study compares oral exercises in two sets of primary school textbooks/workbooks, Magic and Good Stuff Gold, and is performed with quantitative content analysis and a qualitative description of exercises. LÄS MER

  5. 30. Reading Literature : A Study of the Significance of Literature in Language Education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Malin Sjöström; [2017]
    Nyckelord :Literature; reading; language education; ELT coursebooks; language acquisition.; Läsning; engelskundervisning; språkinlärning; litteratur.;

    Sammanfattning : The aim with this study is to find out the role of literature in language education. More specifically, this essay focuses on discovering how literature can be used to learn and acquire the English language. The study will show how reading literature can benefit students’ proficiency. The paper is based on two parts. LÄS MER