Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. ”För han tror på mig” En intervjustudie med 15 elever i behov av särskilda stödinsatser och deras lärare som genomfört Matematiklyftet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Eriksson; Ann-Sofie Nylin; [2015-11-10]
    Nyckelord :matematik; kasam; tilltro; Matematiklyftet; didaktiskt kontrakt; läroboksstyrd undervisning; relation lärare-elev; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emelie Hallenberg; [2015]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; laborativ undervisning; konkretisering; matematiska kompetenser; grundskolans tidigare åldrar;

    Sammanfattning : Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. LÄS MER

  3. 13. Läroboksstyrd eller problemlösningsbaserad undervisning : En studie om elevers uppfattningar om matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nikku; [2015]
    Nyckelord :problemlösningsbaserad undervisning; läroboksstyrd undervisning; matematik; motivation; stimulerande undervisning; förståelse;

    Sammanfattning : Detta är ett forskningsarbete där jag har undersökt elevernas upplevelser av en läroboksstyrd- respektive problemlösningsbaserad undervisning. Dessutom har elevernas åsikter om viktiga aspekter för en stimulerande matematikundervisning undersökts. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med elever i årskurs 2. LÄS MER

  4. 14. Matematikinlärning : Hur gör lärarna och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabella Gevriye; Elisabeth Lundström; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; matematikinlärning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppsatsen är att de barn som börjar i skolan idag har betydligt mer förkunskaper än de som började på 40-talet. Ändå är trenden att eleverna uppvisar sjunkande resultat i matematik i grundskolan (Johansson och Wirth, 2007). LÄS MER

  5. 15. Laborativt material och taluppfattning : En litteraturstudie med fokus på de tidiga skolåren

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hallenberg; Elisabeth Bergström; [2014]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; taluppfattning; grundskolans tidigare år; konkretisering;

    Sammanfattning : Resultatet från TIMSS-undersökningen år 2011 visar att svenska elever har försämrat sina kunskaper inom området taluppfattning. Matematikundervisningen är vanligtvis läroboksstyrd med lite variation i arbetssätt. LÄS MER