Sökning: "läsa ordbilder"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden läsa ordbilder.
1. "Avkodningen är ju nummer ett" : En kvalitativ studie om undervisningens innehåll i avkodning i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Syftet med studien är att undersöka vilket undervisningsinnehåll i avkodning lärare med erfarenhet av att arbeta i årskurs 1 väljer att undervisa om. LÄS MER
2. Blixten & Ida, två elever med synnedsättning möter läs- & skriftspråket
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : By studying recent literature and following current research we know that language awareness and a rich language is important to all children when learning reading and writing and that decoding and understanding of the words are the fundamental processes in reading. How do pupils with visual impairment learn how to read and write? What strategies do they use in their contacts with reading and writing? What are the advantages do pupils with visual impairment have when learning to read and write? These questions have been the starting points in a study we have done by following two pupils with visual impairment. LÄS MER
3. Läs- och skrivsvårigheter : metodval ur ett lärarperspektiv i olika skolformer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att jämföra olika uppfattningar om metoder som några lärare i grundskolan tidigare år och grundsärskolan använder för att hjälpa och stödja elever med läs- och skrivsvårigheter, samt vilka faktorer som påverkar lärarnas val av arbetsmetoder. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER
4. En talande tystnad : En studie av döva barns läs- och skrivinlärning utifrån ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att försöka belysa det pedagogiska arbetet med döva barns läs- och skrivinlärning utifrån verksamma lärares beskrivningar och koppla det till aktuell och relevant forskning. Studiens bakgrund tar upp definitioner av begreppen döv och teckenspråk, samt styrdokumenten som styr undervisningen av döva elever. LÄS MER
5. Krumelurernas språk. : En kvantitativ studie av döva elevers läs- och skrivinlärning ur ett pedagogperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som, ur ett pedagogperspektiv, belyser döva elevers läs- och skrivinlärning. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Hur lär sig döva barn att läsa och skriva? & Hur går man som pedagog till väga för att undervisa döva barn i läs- och skrivinlärning? Studiens litteraturgenomgång tar upp definitioner, döva och teckenspråkets historia samt läroplanernas och kursplanernas mål för de döva eleverna. LÄS MER