Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Högläsning som metod i gymnasiet : En intervjustudie om svensklärares användning av högläsning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I vår inledande studie, Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan (2023), genomförde vi en systematisk litteraturstudie om läsfrämjande undervisning och fann att högläsning för gymnasieåldern inte är lika vanligt förekommande som andra läsmetoder. Denna observation väckte vår nyfikenhet och ledde oss till beslutet att med en kvalitativ ansats undersöka hur svensklärare ser på högläsning i sin undervisning på gymnasiet och hur de relaterar sin syn till sina undervisningsmetoder. LÄS MER
2. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER
3. Läsundervisning för de yngre eleverna : Lärares resonemang om läsundervisning i förskoleklass och årskurs ett
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som handlar om olika lärares resonemang om läsundervisning i förskoleklass och i årskurs ett. Sju legitimerade grundskollärare intervjuas om hur de tidigare undervisat i eller hur de undervisar i läsning och hur de motiverade sitt val av en läsmetod eller flera läsmetoder i undervisningen. LÄS MER
4. Syntetisk läsmetod kontra analytisk läsmetod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad forskningen säger om två olika förhållningssätts undervisningsmetoder kopplat till elevers tidiga läsutveckling och mer specifikt undersöka vilken metod som är mest framgångsrik. Undervisningsmetoderna som undersöktes var kopplade till det syntetiska och det analytiska förhållningssättet. LÄS MER
5. Kan lästräningsmetoden Korrekt läsning utveckla läsförmågan hos elever som uppvisar lässvårigheter? : En interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Studiens syfte var att undersöka om lästräningsmetoden Korrekt läsning (Fouganthine & Jacobson in print) kunde utveckla läsförmågan hos elever i årskurs 2 som uppvisade lässvårigheter. Vi genomförde vår intervention med sex elever för att se om elevernas resultat gällande ordigenkänning och läsflyt kunde främjas med hjälp av en period av intensiv och strukturerad träning med lästräningsmetoden. LÄS MER