Sökning: "löfdahl"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade ordet löfdahl.

  1. 11. Kampen om framtiden : Svenska nyhetsmediers berättelser om den globala omställningen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Omställning; klimatjournalistik; global journalistik; kosmopolitism; risksamhället; klimatomställning; global omställning; den Andre a;

    Sammanfattning : Klimatrapporteringen i svensk press har ökat markant sedan Parisavtalet undertecknades 2015. Samtidigt har de globala koldioxidutsläppen fortsatt att öka, med undantag för nedgången under 2020 års coronapandemi. LÄS MER

  2. 12. Naturvetenskap i grundsärskolan : En kvalitativ studie av sex lärares perspektiv på undervisning inaturvetenskap för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Individanpassning; Funktionsvariation; Träningsskola; Träningsområde;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar om ämnet biologi i grundsärskolans verksamhet med inriktning träningsområde. Sex lärare som är yrkesverksamma i grundsärskolan med inriktning träningsskola, intervjuades från sex olika grundsärskolor, för att få en inblick i vad de ansåg om biologi i verksamheten och dess funktion. LÄS MER

  3. 13. Sömnsvårigheter, skärmtid, fysisk aktivitet och självupplevd stress - En enkätstudie gjord bland ungdomar på en gymnasieskola i södra Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Daniel Gustafsson Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Sleep; Perceived stress; Physical activity; Screen time; Science General;

    Sammanfattning : This survey study analyzes correlations between disturbances in sleep, screen time, physical activity and perceived stress among young people at a secondary school in the south of Sweden. Bivariate correlations, simple linear regressions and a multiple linear regression analysis were made to try to understand the relationship between the dependent variable of sleep disturbances measured with the “Insomnia severity Index” (ISI) and the independent variables which were the amount of screen time on mobile devices, screen time on computers, screen time in total, screen time in association with going to sleep, physical activity, as well as perceived stress measured with the “perceived stress scale” (PSS-10). LÄS MER

  4. 14. Högläsning av skönlitteratur i grundsärskolan : En kvalitativ studie av tre lärares perspektiv på högläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Angelica Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bokval; grundsärskola; träningsskola; högläsning; lässtund; individualisering; funktionsnedsättning; intellektuell funktionsned-sättning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar om barnlitteratu-rens roll i grundsärskolans verksamhet samt deras val av barnlitteratur. Tre lä-rare som är yrkesverksamma i grundsärskolan samt med inriktning tränings-skola, som är ett ämnesområde inom grundsärskolan, intervjuades från tre olika grundsärskolor, för att få en inblick i vad de ansåg om barnlitteraturen i verksamheten och dess funktion. LÄS MER

  5. 15. ”Fröken, läs för mig” : En intervjustudie om förskollärares arbetssätt gällande högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Elmgren Persson; Anna-Maria Löfdahl; [2020]
    Nyckelord :högläsning; boksamtal; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Högläsning har en given roll i förskolan och i den nya läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019 lyfts högläsningens betydelse för barns språkutveckling fram ytterligare. Att barn tidigt i livet får möta, ta del av och samtala om litteratur gynnar deras språkutveckling och är ett stöd i den begynnande läs-och skrivutvecklingen enligt befintlig forskning inom området. LÄS MER