Sökning: "lead teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 298 uppsatser innehållade orden lead teacher.

  1. 21. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Annie Fiallos; [2023]
    Nyckelord :Religious Education; Non-confessional; Upper Secondary School; Diversity;

    Sammanfattning : This thesis examines non-confessional religious education and upper secondary school teachers' experiences in this context. The purpose of the study is to explore how five teachers in five different upper secondary schools in Sweden interpret and implement non-confessional principles in teaching religious studies in today's society. LÄS MER

  2. 22. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yanal Putch; [2023]
    Nyckelord :Teaching; language teachers; digital tools; and motivation.; Undervisningen; språklärare; de digitala verktygen; och motivationen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER

  3. 23. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Malin Jemander; [2023]
    Nyckelord :School leader; principal; low socioeconomic status; diversity; urban schools and context.; Kontext; särskilt utsatt område; rektor; rektorers arbete och ledarskap;

    Sammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER

  4. 24. Hemoragisk resuscitering i prehospital miljö : En litteraturstudie på ett systematiskt sätt om blodprodukter prehospitalt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Tomas Ögnelod; Kristina Merdèn; [2023]
    Nyckelord :Ambulans; Prehospitalsjukvård; traumatisk blödning; blodtransfusion;

    Sammanfattning : Abstract Title: Haemorrhagic resuscitation in a prehospital setting Faculty: Faculty of Social and Life Sciences, Karlstad University Course: Degree project – nursing, 15 ECTS Authors: Kristina Merdén och Tomas Ögnelod Supervisor: Anders Sidenblad Examiner teacher:  Jörgen Jansson Examiner: Inger James Pages: 38 Month of examination: January 2023 Key words: Ambulance, Prehospital care, traumatic bleeding, blood transfusion   Background: The increasing number of violence in Sweden today are taking a high toll on the healthcare system and its resources. Shootings, knife violence and beatings lead to severe bleeding and injuries that require major and immediate early hemorrage resuscitation, but the possibilities and resources are limited and there is limited research in the topic. LÄS MER

  5. 25. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER