Sökning: "ledare i förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden ledare i förskolan.
6. Reflektion-"Man måste vara såhär prestigelös" För medveten utveckling i förskolan : En Kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att analysera hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning. Detta är en kvalitativ studie med socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER
7. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER
8. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
9. Förskollärares uppfattning av interkulturalitet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning,arbetssätt och utvecklingsmöjligheter av interkulturalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Vi som gjort denna rapport kommer från olika härkomster och har båda mött och interagerat med mångfald under våra VFU-perioder. Vi vet att samhället idag präglas av kulturell och språklig mångfald på grund av den ökade migrationen. LÄS MER
10. Jag är prinsessa och du är sten : om maktstrukturer i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka maktstrukturer och maktuttryck i barns fria lek i förskolan. I studien granskas och kartläggs hur maktstrukturer ser ut och vilka maktuttryck som kan finnas i barns fria lek. Förhandling kan övergå till maktutövning vilket observationerna i studien har visat. LÄS MER