Sökning: "ledare i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden ledare i förskolan.

  1. 21. TAKK – en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Brandt; Annika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation; Flerspråkighet; Förändringsarbete; Inkludering; Organisation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningEriksson, Annika & Brandt, Sara (2019) TAKK- en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan (Sign Supported Speech – a Way to Achieve an Accessible Learning Preschool Enviroment) en kvalitativ studie om förskolechefers och specialpedagogers syn på TAKK som en utbildningsinsats i förskolan. BakgrundVi arbetar som förskollärare i en kommun som har bedrivit utbildningsinsatser under ett antal år för att utbilda pedagogerna i TAKK. LÄS MER

  2. 22. Teknik i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och arbetssätt med teknik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolina Wedin; Matilda Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :Teknik i förskolan; kvalitativa intervjuer; attityder; enkäter; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka pedagogers uppfattning om teknik och hur de arbetar med både analog och digital teknik i verksamheten. Samt hur deras syn och förhållande till teknik påverkar hur de undervisar i teknik och vad eventuella skillnader kan bero på. LÄS MER

  3. 23. Mitt ledarskap : En kombinerad studie om ledarskap i förskolan – ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Petra Evehag; Hannah Kyrck; [2018]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogiskt ledarskap; skolledning; ledarroll; sociokulturellt perspektiv; ledare; förskolan;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att få djupare insikt i vilken uppfattning om pedagogiskt ledarskap som finns hos verksamma inom förskolan, detta för att fokus på ledarskapet inom skolan ökar och ingen tydlig definition av begreppet finns. Detta görs genom en webb-baserad enkät som riktar sig åt alla som arbetar i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 24. Historien som leder till sång - Ett utvecklingsarbete i förskolan om hur barn producerar en sång utifrån en berättelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Kron; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Literacy; Samspelsdialog; Didaktik; Musik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ur ett didaktiskt perspektiv undersöka och analysera ett sätt att arbeta med berättande som leder till musikproducerande. Arbetet, en kvalitativ studie med abduktiv ansats, synliggör barns läroprocess i relation till språkliga- och musikaliska aspekter. LÄS MER

  5. 25. ”Barns ledarskap i leken på förskolan” : - En kvalitativ intervjustudie utifrån förskollärares perspektiv om barns förmågor och strategier för att utveckla ledarskap i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olena Göransson; Shayan Fazli Khan; [2018]
    Nyckelord :Barn; lek; förskola; ledarskap; strategier; förmågor; sociokulturellt; språk; samspel; stöttning; förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta upp förskollärarnas synpunkter och erfarenheter om hur de kan skapa möjligheter för de barn som vill prova på ledarrollen under sin lek på förskolan. För att undersöka vårt syfte har vi formulerat två frågeställningar: Vilka strategier och förmågor anser förskollärare att barn behöver utveckla för att kunna positionera sig som ledare i sin lek på förskolan och vad anser förskollärare att pedagoger kan göra för att stötta barn som vill prova på ledarrollen i sin lek på förskolan? För att genomföra vår studie har vi använt kvalitativa intervjuer, som vi har spelat in, transkriberat, sammanfattat och analyserat utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER