Sökning: "lekar för vuxna"

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser innehållade orden lekar för vuxna.

  1. 6. Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Hilmersson; Jeanette Hurtig; [2022-03-15]
    Nyckelord :Fritidshem; relationer; lek; socialkonstruktivism; barnperspektiv; barns perspektiv; ledning; miljö;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer med sju lärare i fritidshem och nio elever. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor. LÄS MER

  2. 7. “Det är ju bara vi vuxna som tror att i endockvagn så ska det ligga dockor” : - En kvalitativ intervjustudie av sex förskolläraresuppfattningar om barns egeninitierade lek iförskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Hagström; Simone Persson Wrangfalk; [2021]
    Nyckelord :: egeninitierad lek; förskollärare; inomhuslek; inomhusmiljö; krigslek; uppfattninga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera och tolka förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek i förskolans inomhusmiljö. Vi anser det angeläget då alltmer forskning betonar vikten av lekens egenvärde och följaktligen blir alltmer kritisk till förskollärares olika styrningsstrategier för lek som nyttig och lugn kontra lek som viktig i sig (Arnér & Tellgren, 2006; Nilsson et. LÄS MER

  3. 8. I den fria leken får vi göra vad vi vill! : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd för barnen, med betoning på lärande och pedagogens deltagande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elsa Teklab; Sara Strömberg; [2021]
    Nyckelord :the importance of play; children s perspective; childhood sociology; free play; after-school centre.; vikten av lek; barns perspektiv på lek; barndomssociologi; den fria leken; fritidshemmet.;

    Sammanfattning : This study focuses on children’s perception on free play in relation to their learning and how they perceive the presence of a pedagogue and its role in the play. To answer the study's research questions, we conducted a qualitative study in which interviews were used as a data collection method. A total of 17 children in grade 3 were interviewed. LÄS MER

  4. 9. Fritidshemsbarnens lek – en studie om uppfattningar, engagemang och rum för lek på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ahmed Shekh Muhumed Halane; [2020]
    Nyckelord :In and exclusion; play; schoolyard; staff commitment; In och exkludering; lekar; skolgård; personalens engagemang;

    Sammanfattning : This study treats with The significance and meaning of playing among children in the leisure centers. An overview presents some of the research concerning childrens play in schoolyards. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares förhållningssätt till bråklekar och lekar med fiktivt våld : Vi går in i en fantasi, vi är inne i en annan värld nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristina Lundholm; [2020]
    Nyckelord :Adult perspective; play; plays with pretend violence; rough-and- tumble-play; views on children; Bråklek; barnsyn; lek; lek med fiktivt våld; vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : This study examines pre-school teachers varying approaches to rough-and- tumble play and plays with pretend violence in relation to different views on children. The study has a phenomenographic orientation and uses a semi- structured interview format where pre-school teachers answer questions about rough-and-tumble play and plays with pretend violence based on their own experiences and after watching a video of rough-and-tumble-play. LÄS MER