Sökning: "leksignal."

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet leksignal..

  1. 1. Barn har mycket mer fantasi än vad vuxna har. Fantasi är bra när man leker. : En kvalitativ studie om barns uppfattningar av vuxnas deltagande i fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Wallgren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; fri lek; barnperspektiv; barns perspektiv; metakommunikation i leken; leksignal; lekram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka uppfattningar förskolebarn har av vuxnas deltagande i fria leken. Studiens forskningsfrågor är: Vilka uppfattningar har förskolebarn om vuxnas deltagande i fria leken? Samt vad kan vuxna bidra med i fria leken enligt barn? Studiens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vill bara leka” : En studie om nio barns uppfattningar om lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Milde; Sara Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Lek; barns uppfattningar om lek; barns perspektiv; leksignal.;

    Sammanfattning : För att få kunskap om barns uppfattningar om lek behövde vi befinna oss både nära och i barns lek vilket den fenomenologiska traditionen hjälpt oss med. För att utveckla en förståelse för det barnen kommunicerar inom leken så använde vi den kommunikationsteoretiska traditionen till hjälp. LÄS MER

  3. 3. Rädda lilla H eller hjälpa båda två? : En vetenskaplig essä om att hjälpa barn i lek och försöka vara en fritidshemslärare som räcker till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elisabet Wallin; [2019]
    Nyckelord :meta communication; practical knowledge; schoolyard teacher; wandering child; play frame; play signal; metakommunikation; praktisk kunskap; skolgårdslärare; vandrande barn; lekram; leksignal;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how I as a leisure-time teacher can help children who have difficulty playing and how it is possible to do enough as a teacher in a large group of children. As a starting point, I have used events from my professional life which I have shaped in the form of a scientific essay. LÄS MER

  4. 4. "Det är ju inte på riktigt" Kommunikationens betydelse för våldslekens varande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Persson; Victoria Nilsson; [2017]
    Nyckelord :lekram; leksignal; metakommunikation; nyttig lek; populärkultur; the play face; våldslek;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka våldsleken i förskolan ur ett barnperspektiv, med hjälp av kommunikationsteoretiska begrepp. Metakommunikation ses som ett paraplybegrepp för andra begrepp som förekommer i studien, såsom leksignal, lekram, nyttig lek och the play face. LÄS MER