Sökning: "long vowel"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden long vowel.
1. Vokalfält och formantfrekvenser hos barn med svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka formantfrekvenser F1 och F2 i svenskans nio långa vokaler /ɑː, ɛː, uː, oː, iː, eː, øː, yː, ʉː/ samt avstånd mellan vokaler /i, ɛ, ɑ, u/ i vokalfält hos barn med typisk talspråksutveckling som hade svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5. Normaldata för F1 och F2 är relevant då flera kliniska grupper har rapporterats avvika för dessa akustiska mått. LÄS MER
2. Studie om en förbättrad taluppfattning i klassrum med avseende på barn med cochleaimplantat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper; Lunds universitet/Teknisk akustikSammanfattning : Ett barn med grav hörselskada eller dövhet kan få ett cochleaimplantat inopererat, vilket hjälper barnet att kunna höra. Med ett cochleaimplantat har barnet fortfarande svårt att uppfatta tal, speciellt i en högljudd miljö som ett klassrum. LÄS MER
3. Loanword compound truncation in Japanese: A study on Japanese learners’ understanding of loanword abbreviations
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JapanskaSammanfattning : In this study, the comprehension of English loanword truncations in Japanese will be investigated. Both Japanese native speakers and learners of Japanese will display their ability to truncate different kinds of gairaigo compound loanwords. LÄS MER
4. Suomen yleiskielen mukainen äänteiden hallinta ruotsinsuomalaisilla oppilailla : Pitkät ja lyhyet vokaalit ja konsonantit sekä diftongit
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/FinskaSammanfattning : Den underliggande idén för denna studie är frågan om en ljudrelaterad grammatik kan undervisas via fonologiska övningar och diktamen för att förbättra den mekaniska skrivförmågan och om språkundervisningsmetoder för årskurs 1–2 kan också utnyttjas för äldre elever. Huvudsyftet med den här studien är att undersöka hur sverigefinska elever behärskar ljud av standardfinska med fokus på långa och korta vokaler och konsonanter samt diftonger. LÄS MER
5. Turkish-Swedish Bilingual Third Language English High-Front Vowel Category Formation
Master-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : This study explores the possibilities of phonetic category formation in early bilingual Turkish-Swedish learners of English. Specifically, the high-front unrounded vowels across the three languages Turkish, Swedish and English are investigated. LÄS MER