Sökning: "lpf 94 historia"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden lpf 94 historia.
16. Vad ska man lära sig? : En textanalys på kursplanerna Gy -07
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna C-uppsats i pedagogik var att beskriva vad och varför elever lär sig enligt de nya kursplanerna för gymnasieskolan 2007 (Gy -07) i relation till det demokratiuppdrag skolan ges inom ramen för en demokratidiskurs. Vi har i vår studie använt oss av textanalys som metod med de didaktiska huvudfrågorna vad och varför som hjälp. LÄS MER
17. Gymnasieelevers inställning till religionsämnet
Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att mot bakgrund av det nu gällande styrdokumentet för gymnasieskolan, benämnt Läroplanen för den frivilliga skolan (Lpf 94), undersöka gymnasieelevers inställning till religionsämnet. Med tanke på den roll som socialisation och fostran har för ungdomars inställning till religion i allmänhet sätts vår undersökning in i ett samhällsperspektiv med fokus på förändring över tiden, och därmed förändrade villkor för religionen i samhälle, hem och skola. LÄS MER
18. Om detta må ni läsa — : Hur konstrueras
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : SAMMANFATTNING Sedan Skola för bildning (1992) och Läroplan för de frivilliga skolformerna (Lpf 94) står värdegrunden i centrum för skolans och lärares uppdrag. I utformandet av värdegrundsarbetet har bland annat fokus riktats mot nynazism och främlingsfientliga tendenser i samhället. LÄS MER
19. Miljöperspektiv i historieläroböcker - finns det? : En jämförande undersökning av två gymnasieläroböcker i historia.
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Jag hade inte kommit i kontakt med någon undersökning som fokuserat på läroböckers behandling av miljön, vilket lämnade en lucka i forskningen. Syftet med undersökningen blev därmed att försöka fylla denna lucka, vilket skulle uppnås genom att studera två gymnasieläroböcker i historia och deras uttryck för miljöperspektiv. LÄS MER
20. Lärobok i dåtid och nutid - en studie av gymnasieläroböcker mellan 1956 och 2003, exemplet imperialismen
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Den föreliggande uppsatsen handlar om läroböckernas framställning av imperialismen i gymnasieämnet historia mellan 1956 och 2003. Genomgången av läroböckerna följer fem teman; diskurs, människan, historiesyner, kunskap och lärande samt anknytning till läroplanen. LÄS MER