Sökning: "märkbarhetsbedömningen"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet märkbarhetsbedömningen.

  1. 1. Is The Safe Harbour Open For Restrictions Of Competition By Object? - An Examination Of The Condition “To An Appreciable Extent” In Light Of EU Competition Law

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Max Olsson; [2013]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; konkurrensrätt; competition law; märkbarhetsbedömningen; appreciability; syftesöverträdelse; restriction by object; restriction of competition; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The general goal of the Treaty on the functioning of the European Union is to create a social market economy, where free competition is crucial. The Competition rules, governing the actions of the parties on the Swedish and EU market, aim to prevent conduct that may restrict effective competition. LÄS MER

  2. 2. En avtalsrättslig och konkurrensrättslig studie av konkurrensklausuler vid näringsöverlåtelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kian Moazzez; [2005]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Företagsförvärv är ett av de primära sätten för företagen att expandera sin verksamhet. Vid företagsförvärv som innefattar know-how och/eller goodwill uppstår frågan hur köparen kan skydda sig mot att säljaren med sitt försprång inte startar en ny konkurrerande verksamhet efter förvärvet. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensklausuler vid företagsförvärv - Den märkbara effekten av en konkurrensklausul med lång giltighetstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Amir Mohseni; [2004]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Företagsförvärv är ett av de primära sätten för företagen att expandera sin verksamhet. Vid förvärv kan det vara en grundläggande förutsättning för köparen att säljaren åtar sig att inte konkurrera med det sålda företaget efter förvärvet, en så kallad konkurrensklausul. LÄS MER