Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rektorers tankar och påverkan utifrån ett elevhälsoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Wiklund; [2017]
    Nyckelord :elevhälsa; elevhälsoorganisation; förebyggande; hälsofrämjande; inkludering;

    Sammanfattning : Visionen med studien är att skapa fördjupade kunskaper om specialpedagogers insatser med att arbeta framgångsrikt och hälsofrämjande i utvecklandet av elevhälsoarbetet. Med förankring i studiens empiri och teori kopplat till kriterierna från skollagen (SFS, 2010:800) och skolinspektionen vill jag dessutom visa på ett kunskapsbidrag i den origamiska sambandsteorin. LÄS MER

  2. 2. vem är jag? Vad vill jag? studie om vägledning för barn i tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Marie Andersson; Zekiye Kalyun; [2014]
    Nyckelord :guidance counselors; elementary school-curriculum; interaction and early counseling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur tidig vägledning bedrivs i skolan. Våra frågeställningar handlar om vilken metod som används för tidigare vägledning i grundskolan, samt vilka resurser och vilken samverkan som krävs. Kan tidigare vägledning förebygga kompromisser och begränsningar för elever i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Val av inskolningsmetod i förskolan

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rose Marie Andersson; Erik Norling; [2013]
    Nyckelord :Förskola; inskolningsmetod; föräldraaktiv introduktion; individuell inskolning; traditionell inskolning; invänjning;

    Sammanfattning : Det finns i huvudsak tre olika metoder för inskolning av små barn i förskolan, men inte mycket forskning i ämnet. Utifrån populärvetenskaplig litteratur och facktidskriftsartiklar kan man sammanfatta de metoder som finns som föräldraaktiv introduktion, traditionell inskolning och individuell inskolning. LÄS MER

  4. 4. Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Birgitta Löfkvist; Marie Andersson Tannergård; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; matematiksvårigheter; faktorer i undervisningen; inkludering och exkludering; KASAM;

    Sammanfattning : Andersson Tannergård, Marie & Löfkvist, Birgitta (2011). Dyslexi och matematiksvårigheter - En kvalitativ studie om hur elever med dyslexi upplever skolarbetet. [Dyslexia and difficulties in mathematics - A qualitative study how students with dyslexia are experiencing schoolwork]. LÄS MER

  5. 5. Värdeskapande flöden för vårdtagaren

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Marie Andersson; [2010]
    Nyckelord :Förbättringsarbete; Samverkan;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en utvärdering av Operationsenheten, Vårdavdelning 1 och Mottagningen vid Landskrona lasaretts medverkan i förbättringsprogrammet Värdeskapande flöden för vårdtagaren. Utvärderingen har utgått från ett mål- processperspektiv som kompletteras med ett medarbetarperspektiv. LÄS MER