Sökning: "lyxkonsumtion i sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lyxkonsumtion i sverige.
1. Den enes lyx, den andres vardag : En kvantitativ studie om hur svenska bostadsköpares personlighetsdrag relaterar till motivationsgrunder för lyxkonsumtion på bostadsmarknaden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Studiens syfte är att analysera och öka förståelsen för hur svenska bostadsköpare, utöver behov och nytta, resonerar kring val av bostad utifrån ett prestige- och statusbehov med fokus på lyx. Studien har ett deduktivt synsätt med en kvantitativ metod i form av en enkätstudie. LÄS MER
2. Att skåda det förflutna genom kaffe -Ett arbete om människors konsumtionsmönster av kaffe i Stockholm år 1780
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta arbetes syfte är att studera människors konsumtionsmönster av kaffe i Stockholm år 1780. Genom att studera kaffekonsumtion kan människors olika levnadsstandard skönjas. De frågor som arbetet ämnar besvara är hur socialt spridd konsumtionen av kaffe var år 1780 i Stockholm. LÄS MER
3. I enkelhetens tecken : En studie av modemagasinet Nyaste Pariser-moder 1915-1918
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar innehållet i moderevyer från det svenska modemagasinet Nyaste Pariser-moder från och med 1915 till och med 1918. Syftet med undersökningen är att belysa modet under första världskriget genom att studera de avtryck som de oroliga tiderna och kriget lämnar i modet och förklara dessa förändringar i förhållande till modets sociala funktioner och förutsättningar. LÄS MER
4. Lyxkonsumtion ur Generation Y:s perspektiv : En studie kring attityder, värderingar och varumärkesuppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Intresset för lyxprodukter har ökat runt om i världen vilket också blivit allt mer framträdande i Sverige. Marknaden för lyxprodukter har de senaste åren förändrats och banat väg för en ny kategori av lyx tillgänglig för en globalt växande medelklass. LÄS MER
5. Gäddfisketuristerna : En kartering och marknadssegmentering av de Europeiska marknaderna för gäddfiskande turister i Sverige
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : This investigation indicates that there are regions within Europe that seems to have similar preferences and priorities regarding pike angling travels to Sweden. Swedish pike angling facilities process in first hand markets with favourable economic circumstances and a cultural interest for pike angling. LÄS MER