Sökning: "marknadsposition"

Visar resultat 6 - 10 av 88 uppsatser innehållade ordet marknadsposition.

  1. 6. Kris, kaos och kommunikation : En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Alva Trygg; Frida Svensson; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intern kriskommunikation; Extern kriskommunikation; Teoretisk krishantering; Praktisk krishantering; Svenska livsmedelsföretag; Inflation.;

    Sammanfattning : Titel: Kris, Kaos och Kommunikation - En tvärsnittsstudie om hur livsmedelsföretag arbetar med krishantering och kriskommunikation under dagens rådande krissituationer Författare: Frida Svensson och Alva Trygg Handledare: Réka Andersson Bakgrund: Krissituationer går att kategoriseras in som så kallade vanliga eller ovanliga förändringsprocesser. Ovanliga förändringar uppstår från faktorer som inte går att förutspå, som den rådande ekonomiska kris som är aktiv i samhället idag. LÄS MER

  2. 7. Strategiska prismodeller och prissättningskalkyler för fossilfria modulära produktionsanläggningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Niklas Bolin; Fredrik Danfors; Herman Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :price; pricing; price model; price models; fossil-free; production; modular; pris; prissättning; prismodell; prismodeller; fossilfri; produktion; modulär;

    Sammanfattning : Komplexa värdekedjor och utsläppstung produktion har länge präglat vårt samhälle och utgör grunden till flera globala svårigheter. Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka hur prismodeller och prissättningskalkyler kan användas som underlag i prissättning och produktlansering av fossilfria modulära produktionsanläggningar. LÄS MER

  3. 8. Vägen till framgång: vinnande ledarskapskompetenser för IT start-up respektive scale-up : En kvalitativ studie om vilka ledarskapskompetenser som associeras med framgång i IT start-ups respektive scale-ups

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Luigj Aliqkaj; Ekström Sofie; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Leadership competencies; Start-up; Scale-up; IT; Ledarskap; Ledarskapskompetenser; Start-up; Scale-up; IT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utvecklingen inom informationsteknik (IT) har skapat många möjligheter för samhället, vilket har lett till framgångsrika IT-bolag som erbjuder digitala produkter och tjänster. IT-sektorn har en hög tillväxttakt vilket attraherar investeringar och skapar jobbmöjligheter. LÄS MER

  4. 9. Relationsmarknadsföring inom SME : Relationers inflytande på försäljning och marknadsföring

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hlbin Faisal Abdulla; Walid Abdulkadir; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställningar:  ·       Hur arbetar SMEs med relationsmarknadsföring? ·       På vilket sätt påverkar relationsmarknadsföringen affärsrelationer och försäljning? ·       Vilka utmaningar och möjligheter möter SMEs med relationsmarknadsföring?   Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMEs arbetar med relationsmarknadsföring för att bevara långsiktiga affärsrelationer med sina kunder och samarbetspartner. Vidare även redogöra relationsmarknadsföringens utmaningar och möjligheter, samt hur relationsmarknadsföring påverkar affärsrelationer och försäljning för SMEs. LÄS MER

  5. 10. Effektivisering av materialhantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Erik Lundén; Erik Eidensten; [2022]
    Nyckelord :Lean; material management; två-binge; streamline; Lean; materialhantering; två-binge; flödeseffektivisering;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett examensarbete inom maskinteknik som utförts i samarbete med Westermo. Westermo är ett växande företag som tillverkar produkter inom industriell datakommunikation. För att behålla sin marknadsposition och konkurrenskraft arbetar de med ständiga förbättringar och utveckling av sin produktion och dess effektivitet. LÄS MER