Sökning: "marknadsposition"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade ordet marknadsposition.

  1. 21. Avtalsparters ojämna förhandlingsstyrkor. - En utredning av begreppet ”underlägsen ställning” och dess innebörd i kommersiella avtalsförhållanden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Anna Ekström Ståhl; [2020]
    Nyckelord :Avtalsrätt; civilrätt; avtalsparters styrkeförhållanden; underlägsen ställning; småföretagare; 36 § AvtL; AVLN; kommersiella avtalsförhållanden.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Principen om avtalsfrihet, principen om avtalsbundenhet och skyddsprincipen är tre principer som särskilt brukar framhållas inom det avtalsrättsliga området. Principen om avtalsfrihet innebär en frihet att själv avgöra om ett avtal ska ingås, vem avtalet ska ingås med och vad avtalsinnehållet ska vara. LÄS MER

  2. 22. Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikael Svensson; [2020]
    Nyckelord :herrfotboll elit; damfotboll elit; marknadsföring; elitfotboll; sydsvenska elitfotbollsföreningar;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid.Nivå: Kandidatexamen Sport ManagementFörfattare: Mikael SvenssonHandledare: Tomas PetersonSyfte: Syftet är att undersöka och analysera vilka skillnader det finns mellan herr- och dam elitfotbollsorganisationer utifrån ett organisationsperspektiv, samt hur och i vilken utsträckning de arbetar med marknadsföringsmixen 7P för att bibehålla och förbättra sitt fotbollsvarumärkes marknadsposition. LÄS MER

  3. 23. Fou och hållbara konkurrensfördelar- En studie av den informationsteknologiska sektorn i USA

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Flygare; Jesper Nilsson; Rickard von Schenck; [2019]
    Nyckelord :Information technology; RBV; R D-intensity; R D; sustainable competitive advantage; Business and Economics;

    Sammanfattning : Resource Based View (RBV) describes processes where companies develop competitive advantages that are sustainable over time. Arguments within RBV links company’s growth and increased market shares to sustained competitive advantages. In order to prove sustained competitive advantages, it is necessary to take the time factor into consideration. LÄS MER

  4. 24. Hållbar verksamhetsstyrning : En fallstudie på hur företag med skilda fundament till att arbeta hållbart anpassar dess verksamhetsstyrning därefter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sofie Nilsson; Therese Boberg; [2019]
    Nyckelord :Sustainable management control; Sustainability Control System as a Package; Sustainable strategic direction; Strategic sustainable consideration; Sustainable underlying reasons; Hållbar verksamhetsstyrning; Sustainability Control System as a Package; Hållbar strategisk inriktning; Strategiskt övervägande avseende hållbarhet; Hållbara fundament;

    Sammanfattning : Problembakgrund och problemdiskussion: Som följd av samhällets ökade medvetenhet avseende hållbarhet står näringslivet inför utmaningar av att möta de förändrade förhållandena, som externa och interna drivkrafter bidragit till, för att bibehålla en etablerad marknadsposition. Dessa utmaningar reflekteras även i företags förmågor att inkludera hållbarhet inom verksamhetsstyrningens komponenter, vilket ramverk som “Sustainability Control System as a Package” ämnar att underlätta. LÄS MER

  5. 25. Strategi för framgång : Hur svenska storföretag arbetar för att hävda sig mot konkurrens och skapa nya marknader

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Isabelle Zilling; [2019]
    Nyckelord :Competition strategies; innovation; new markets; environmental strategies; red oceans; blue oceans; key components for success; Konkurrensstrategier; innovation; nya marknader; miljöstrategier; röda oceaner; blå oceaner; nyckelkomponenter för framgång;

    Sammanfattning : Syfte: Med ”Blue Ocean Strategy” avses skapandet av nya marknader utan konkurrens. Denna studie vill belysa hur fem svenska storföretag aktivt arbetar med att skapa nya marknader, stå emot konkurrens på befintlig marknad och slutligen om miljöarbete ses som en konkurrensfördel, vilket leder till en stärkt marknadsposition. LÄS MER