Sökning: "matematik förskola göteborgs universitet"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden matematik förskola göteborgs universitet.

  1. 6. Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann Östman; [2010-02-26]
    Nyckelord :matematik; lärare; observationsprotokoll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva barns matematiklärande. De frågeställningar som är knutna till syftet är hur matematik framställs i observationsprotokollet, vilka matematiska och didaktiska kunskaper som då krävs av lärare för att de ska kunna observera och beskriva barns matematiska uttryck och till sist, hur barnet och dess matematiska lärande konstrueras i observationsprotokollet. LÄS MER

  2. 7. Pedagoger och matematik i förskolan - En studie om pedagogers utsagor om och hantering av matematik i två olika miljöer

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ewa W; Madelen Kullberg; [2009]
    Nyckelord :Matematik; pedagogens roll; förskola; artefakter;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med studien är att ta reda på vad pedagoger uttrycker om matematik i vardagen, samt se hur de arbetarmed matematik och om vi kan märka någon skillnad i de två olika matematiska miljöerna. Våra frågeställningarär: Vilka metoder säger sig pedagogerna använda när de arbetar med matematik? Hur pedagogerna gör när deintroducerar matematik för barnen? Möjliga skillnader i de olika förskolornas matematikmiljöer? Vi har använtoss av intervjuer och observationer som undersökningsmetoder. LÄS MER

  3. 8. Vikten av pedagogernas medvetenhet för små barns lärande inom matematik. En enkätundersökning bland pedagoger på förskola.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Kompetens; matematik; medvetenhet; pedagogisk milj;

    Sammanfattning : Syfte:Det övergripande syftet med vår enkätstudie och våra telefonintervjuer är attundersöka hur den pedagogiska verksamheten är utformad för de yngsta barnen(1-3 år) i förskolan när det gäller matematik.Huvudfrågor:Här följer de frågeställningar som vi har valt att få besvarade: Besitterpedagogerna matematisk kompetens och finns det intresse förkompetensutveckling inom matematik? Förekommer matematik medvetet i detpedagogiska arbetet med de yngsta barnen? I så fall när och var sker detmatematiska utövandet? Hur är den pedagogiska miljön utformad för de yngstabarnen med fokus på matematik? Hur belyser och synliggör pedagogernamatematiken för de yngsta barnen?Metod och material: För att få vårt syfte och våra frågeställningar besvarade har vi använt ossfrämst av en undersökningsmetod och utökade därefter med ytterligare enmetod. LÄS MER

  4. 9. Lärare i förskolan= Lärare i matematik? ­ En studie om hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lena Tuores; Birgitta Ekman; ; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Matematik; Arbetssätt; Utbildning.;

    Sammanfattning : Huvudfråga:Att undersöka hur personalen på fem förskoleavdelningar arbetar med matematik.Metod:Vi har gått ut till 5 förskoleavdelningar för att under en heldag observera personalens förhållningssätt när detgäller att uppmärksamma matematikens roll för barnen. Vi har valt att anteckna våra observationer. LÄS MER

  5. 10. Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Förskola; estetisk verksamhet; estetiska uttrycksf;

    Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte är att belysa betydelsen av att använda estetiska uttrycksformer för inlärning av grundläggandematematik hos förskolebarn. Ett delsyfte i vår undersökning är att utreda hur man i förskolans verksamhet kanarbeta med estetiska uttrycksformer för att understödja barns grundläggande matematikförståelse. LÄS MER