Sökning: "matematik i förskolan observationer"

Visar resultat 21 - 25 av 134 uppsatser innehållade orden matematik i förskolan observationer.

  1. 21. "Titta, det lilla monstret kan inte se över gräset"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Hantorp; Jessica Bjelke; [2017]
    Nyckelord :Barn; Bishops sex matematiska aktiviteter; Erfarenheter; Fri lek; Förskola; Matematik;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka hur ett urval barn i femårsåldern använder sig av matematik i den fria leken inomhus på förskolan, utifrån Bishops sex matematiska aktiviteter, eftersom vi upplever att matematiken i den fria leken många gånger hamnar i skymundan och att förskollärare ofta fokuserar på den formella matematiken sedan skolverket började satsa på matematiken i förskolan och skolan efter att den internationella mätningen TIMSS år 2015 visade att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik i EU. Vi undersökte detta genom följande frågeställningar:· Vilka av Bishops sex matematiska aktiviteter förekommer i ett urval av barns fria lek inomhus på förskolan och i vilken utsträckning?· Hur använder dessa barn sig av det matematiska materialet som erbjuds på förskolan för att utforska matematiken?För att besvara frågeställningarna och uppnå syftet med vårt examensarbete gjorde vi en kvalitativ etnografisk studie där vi med hjälp av passiva observationer samlade ihop empiri genom fältanteckningar och videoinspelningar. LÄS MER

  2. 22. Matematik är mer än att bara räkna : En studie om hur förskollärare arbetar för att främja barns matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victor Stachurski; Emilia Adolfsson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; förskollärare; arbetsmetoder; matematikmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan arbetar med läroplanens mål inom matematik för att främja barns matematiklärande. I följande studie användes semistrukturerade intervjuer för att kunna synliggöra förskollärarnas egna arbetsmetoder. Intervjuerna kombinerades med deltagande observationer. LÄS MER

  3. 23. Från ingenstans till överallt. Matematik i praktiken för yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Anna Delin-Hansson; [2017]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; matematik; matematiklyftet; matematiska aktiviteter; miljö; Pedagog;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att undersöka hur praktiserandet av matematiken har utvecklats genom matematiklyftet på yngre barns avdelningar på en förskola.Studien har genomförts utifrån observationer och pedagogers tankar om hur matematiklyftet inverkar på verksamheten. LÄS MER

  4. 24. Det finns mönster när man dansar : En studie om hur förskolepedagoger utmanar barn matematiskt i samlingen

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Lindahl; Camilla Lindström; [2017]
    Nyckelord :Förskolan; interaktion; matematik; samlingar; sociokulturellt perspektiv; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur pedagoger i förskolan utmanar barn matematiskt i samlingen. Studien genomfördes med hjälp av observationer samt ljudinspelning och anteckningar som stöd. Studiens resultat visar att interaktionen går från att vara mer individuell till att kräva mer samarbete. LÄS MER

  5. 25. Sortering är en del av matematiken : En studie om barns matematiska lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Lund; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; matematik; pedagog; sortering;

    Sammanfattning : Studien är inriktad på sortering inom matematiken som förekommer i barnens aktiviteter på förskolan, samt vilken roll pedagogen har i dessa. Syftet med studien är att undersöka hur barnen på förskolan leker och lär matematik genom sorteringsaktiviteter, samt hur pedagogen samspelar tillsammans med barnen för att stötta dem i deras lärande. LÄS MER