Sökning: "matematik i förskolan observationer"

Visar resultat 11 - 15 av 134 uppsatser innehållade orden matematik i förskolan observationer.

  1. 11. Matematikundervisning i den fria leken : En studie om hur några pedagoger stöttar barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Susanne Skog; Frida Klasson; [2019]
    Nyckelord :Pedagog; Matematik; Stöttning; Fri lek; Matematiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur några pedagoger använder matematik i den fria leken i förskolan. De två frågeställningar som ska besvara vårt syfte är: Hur stöttar pedagogerna barns matematiska förmåga i den fria leken på förskolan? Vilka resurser använder pedagogerna i förskolans miljö för att främja barns matematiska lärande i den fria leken?  Vi har använt oss av observation som metod i studien. LÄS MER

  2. 12. Undervisning i förskolan : Förskollärares undervisning av matematik i olika utomhusmiljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Inger Margareta Hulthén; Jennie Knutsson; [2019]
    Nyckelord :undervisning; förskollärare; förskolebarn; matematik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I förskolebarns möte med olika utomhusmiljöer förekommer matematiska begrepp, vilka de stöter på i leken samt i de planerade aktiviteterna, där förskollärare ges möjligheter till undervisning av matematik. Dessa lek och lärtillfällen kan vara i skogen, på förskolegården, i stadsmiljö, längs trottoarer eller stränder och så vidare. LÄS MER

  3. 13. Pasta makaroner, tio miljoner : Hur matematiken synliggörs vid måltidssituationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Glaad; Malin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Matematik; Måltid; Bishop; Observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematik synliggörs av pedagoger vid måltidssituationen i förskolan. I begreppet måltidssituation innefattas såväl dukningssituationen som själva lunchmåltiden. Måltidssituationen är en rutinsituation som vi menar har stor pedagogisk potential för lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 14. Talas det matte? : En jämförelsestudie mellan olika pedagogers yrkesroll och mängden matematiska ord verbalt kommunicerade till barnen under lunchen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Eriksson; [2018]
    Nyckelord :begreppsbildning; kommunikation; jämförelsestudie; matematik; språk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en jämförelsestudie med en kvantitativ ansats. Mitt syfte har varit att undersöka mängden matematiska begrepp pedagoger i förskolan kommunicerar till barnen under lunchen och som metod har jag använt mig av strukturerade observationer med hjälp av observationschema. LÄS MER

  5. 15. Det fysiska rummets möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematik och arbetet med utformningen av förskolans matematiska miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Luiza Krolewska; Sara Carlström; [2018]
    Nyckelord :matematik; undervisning; uppfattningar; fysiskt miljö; yngsta barnen; artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas olika uppfattningar av matematik och matematikundervisning i förskolan samt hur de utformar den fysiska milljön på förskolan i syfte att utveckla de yngsta barnens matematik. För att besvara frågeställningarna har två metoder använts: struktuerade observationer samt semistruktuerade intervjuer. LÄS MER