Sökning: "matematik med kroppen"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden matematik med kroppen.

  1. 1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pretty Sharlene Adreku; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; synliggöra; barn och vardagsmatematik; verktyg och aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER

  2. 2. När orden inte räcker till : En studie om olika representationsformers betydelse för att synliggöra matematiken i grundskolans matematikundervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Rehnberg; Olsson Kerstin; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematikundervisning; representationsformer; räknemetoder och taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att få mer kunskap om hur lärare kan synliggöra matematiken i sin undervisning i grundskolan, med hjälp av olika representationsformer. Vi valde semistrukturerade intervjuer som metod och 12 legitimerade och verksamma lärare deltog. LÄS MER

  3. 3. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  4. 4. Analys av huvudkinematik under olyckor i alpina slalomdisciplinen : -med stöd från videoanalysverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Ludvig Lundin; [2023]
    Nyckelord :impact; SL; helmet; biomechanics; velocities; kollision; SL; hjälm; skidåkning; biomekanik; hastigheter;

    Sammanfattning : Huvudskador inom alpin skidsport är bland de allvarligaste skador som kroppen utsätts för. Tidigare studier på huvudskador som genomförts på grenar såsom Störtlopp, Super-G, Storslalom, Skicross, Freestyle och Snowboard visar att standarder som finns på skyddsutrustning inte är tillräckliga. LÄS MER

  5. 5. Aktiv problemlösning : Matematik med hjälp av rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Källgarn; [2023]
    Nyckelord :matematik med kroppen; rörelse; rörelser; mönster; handgester; varierande arbetssätt; embodied cogition; intervention; praktisk matematik; problemlösning; tallinjen; geometriska former;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en intervention där jag undersöker vilka rörelser lågstadieelever använder sig av när de arbetar med problemlösning samt hur dessa förändras över tid. Under problemlösningen får eleverna möjlighet att använda sig av både handgester och större kroppsrörelser. LÄS MER