Sökning: "matematisk pedagogik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden matematisk pedagogik i förskolan.

  1. 1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pretty Sharlene Adreku; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; synliggöra; barn och vardagsmatematik; verktyg och aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt om barns matematiska inlärningsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madna Taraghi Talab; [2023]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärares ansvar; samspel; förhållningssätt; lärmiljö; kunskap;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares beskrivningar kring hur pedagoger arbetar för att främja barnens matematikutveckling. Studien utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori, där utveckling och lärande i socialt samspel är centralt, samt Bishops sex matematiska aktiviteter som teoretisk analysram. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  4. 4. Hur kommunicerar pedagoger matematik med barn på förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Badman; Salime Mahmoud; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; samspel; matematik; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; undervisning; matematiska innehållsområden;

    Sammanfattning : INLEDNING Tidigare studier och mätundersökningar har visat att förskolor är i behov av utveckling i matematik och att barn visar allmän brist på intresse för matematik. Men genom träning minskar risken för att barnen känner olust för matematik. Barnens matematiska utveckling främjas genom tidig matematisk kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i förskolan : en litteraturstudie om pedagogens roll och matematiska aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jane Andersson; Mikaela Hallenborg; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; förskola; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Inledning Björklund och Palmér (2018, s. 210) lyfter att en undervisningsmiljö med en hög pedagogisk kvalitet skapas om pedagogen aktivt deltar och i samspel med barnen planerar för en matematisk verksamhet där barnens intresse och erfarenheter tas tillvara på. LÄS MER