Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Minerva Atole-Nilzon; Sara Norling; [2022]
    Nyckelord :Fraction; Multimodal text; Constructivism; Concept; Qualitative content analysis; Bråk; Multimodala texter; Konstruktivism; Begrepp; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER

  2. 2. Assessment of metal contents (Ni, Co and PGEs) in asteroids as a potential source of valuable elements for a future green energy society

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Chenglu Peng; [2022]
    Nyckelord :Sustainable Development; critical metals; iron meteorites; asteroids exploitation; resources;

    Sammanfattning : The aim of this work is to assess the feasibility of asteroid exploitation as a potential source of valuable elements for a future green energy society and achieving a long-term sustainable development of our society. This research is based on the compilation of chemical data of elements concentration of 13 groups of iron meteorites from literature. LÄS MER

  3. 3. Att förstå matematik : En studie om hur elever i åk 8 tolkar matematiska textuppgifter inom funktioner och koordinatsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Youssef Dhraief; [2022]
    Nyckelord :text assignments; math; functions and coordinates; mathematical expressions; matematiska textuppgifter; funktioner och koordinatsystem; matematiska begrepp; matematik för högstadiet;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i grundskolan innehåller ett flertal utmaningar i olika former för eleverna. Bland dessa utmaningar så finns textuppgifterna, som kräver både att eleverna förstår innehållet i texten och att eleverna ska forma en egen strategi för att lösa dessa. Misslyckas elever med någon av stegen fallerar hela uppgiften. LÄS MER

  4. 4. Digitala matematikappar som stöd i undervisningen för elever i matematiksvårigheter: En innehållsanalys utifrån fyra undervisningsaspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nanny Ögren; Jennifer Englund Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Students with learning difficulties in mathematics; mathematical applications; teacher competence; mathematics; individualization; Elever i matematiksvårigheter; digitala matematikappar; lärarkompetens; matematik; individualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ett analytiskt ramverk som fungerar för analysering av 11 appar och kategorisera dem utifrån deras användbarhet i undervisningen av elever i matematiksvårigheter. Vilka undervisningsaspekter som valdes ut grundades på en anpassning för elever i svårigheter i matematik. LÄS MER

  5. 5. Modelling the water balance of a grassland soil

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Soil and Environment

    Författare :Elvin Rufullayev; [2020]
    Nyckelord :calibration; high precision weighing lysimeter; numerical modelling; plant growth; potential evapotranspiration; soil processes; STELLA Architect; temperate grassland; TERENO; vadose zone; validation;

    Sammanfattning : Expected future climate change characterized by higher temperatures and more frequent summer droughts may cause significant changes in soil hydrological processes leading to limited nutrient and water availability and reductions in plant growth. Soil hydrological and plant growth models attempt to reproduce the complex interactions in the plant-soil water system in terms of mathematical equations, parameters and coefficients. LÄS MER