Sökning: "meaning focused interaction"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden meaning focused interaction.

  1. 1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  2. 2. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  3. 3. Spatial Justice and Large-Scale Land Transformation : A study of spatial justice for transhumant pastoralists in the case of the Great Green Wall

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Femke Spiegelenberg; [2022]
    Nyckelord :Great Green Wall; Sahel; Spatial Justice; Transhumant pastoralism;

    Sammanfattning : Transhumant pastoralist are highly dependent on their landscape. Their economic, cultural and political systems are directly shaped by and shaping space. The nomadic nature of transhumant pastoralists have therefore created unique pastoral socio-spatial relations. LÄS MER

  4. 4. Att höja den digitala kompetensen på folkbibliotek : En analys av kurser på den webbaserade lärplattformen Digiteket

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Eleonora Petrarca; Robin Cerny Ros; [2022]
    Nyckelord :Digital competence; Media and information literacy; Digiteket; Public libraries; Multimodality; Didactical design; Social semiotics; Digital kompetens; media- och informationskunnighet; Digiteket; folkbibliotek; didaktisk design; multimodalitet; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Introduction: The increasing digitalization of society means that digital competence has acquired a key role for today’s citizens and for their participation in social life and democracy. Public libraries are considered as an important institution that can give access to this competence as well as help citizens improve their media and information literacy, since one of the libraries’ tasks is to promote and protect democracy and access to information. LÄS MER

  5. 5. De estetiska ämnenas utveckling och betydelse under 2010-talet. : En kritisk diskursanalys av den offentliga debatten om de estetiska ämnenas positionering och betydelse efter gymnasiereformen 2011.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Andersson Ekström; [2020]
    Nyckelord :Estetisk verksamhet; GY11; förberedande konstnärliga skolor; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the discourses about the position of the aesthetic subjects in the Swedish Education Policy are formed and presented in media texts. As the media today has a great power in society, is an arena for politicians to reach out, media players to raise current issues and the public to engage in opinion formation, this study is done through an analysis of media texts from the years between 2011-2018. LÄS MER