Sökning: "med modersmål i moderna språk"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden med modersmål i moderna språk.

  1. 6. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christin Hanstad Simonsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Moderna språk; språkval; extra anpassning; särskilt stöd och differentiering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER

  2. 7. Svenska studenters uppfattningar av tonerna i kinesiska tvåstaviga ord

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Guohua Hu; [2015]
    Nyckelord :Chinese word prosody; Chinese tones; Chinese consonant categories; tone confusions; Chinese disyllabic words; Swedish consonant categories; Swedish word accents; kinesisk ordprosodi; kinesiska toner; kinesiska konsonantkategorier; ton- missuppfattningar; kinesiska tvåstaviga ord; svenska konsonantkategorier; svenska ordaccenter;

    Sammanfattning : Studenter med ett icke-tonspråk som modersmål brukar ha svårigheter att lära sig de kinesiskatonerna när de börjar sina studier. Å ena sidan brukar kursböckerna på denna nivån användabara enstaviga ord och det har ansetts vara god pedagogik att läraren visar tonkonturerna medsina händer. LÄS MER

  3. 8. Måste man välja? : Attityder till flerspråkighet och till modersmålet hos elever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnéa Hammarstrand; [2015]
    Nyckelord :Attityder; flerspråkighet; förstaspråk; modersmål; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att genom en enkätundersökning ta reda på vad gymnasieelever, med ett annat förstaspråk än svenska, har för attityder till flerspråkighet och till modersmålet/modersmålen i relation till den dominerande svenskan. Attityderna till modersmålet/modersmålen har även jämförts med attityder till det internationella statusspråket engelska samt till de moderna språken som det i skolan ofta erbjuds undervisning i. LÄS MER

  4. 9. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Gudrun Seiler-Holmer; [2014]
    Nyckelord :modersmålstalare; andraspråksinlärning; moderna språk; didaktik; heritage language learner; L1 L2; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER

  5. 10. Förstaspråkets funktion i andraspråksundervisningen : En systematisk litteraturstudie för språkundervisning på vetenskaplig grund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gustav Norrman; [2014]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; systematisk litteraturstudie; styrdokument; modersmål; metaetnografi;

    Sammanfattning : Hur ska språkläraren använda förstaspråket i undervisningen i andraspråk? En länge dominerande syn var att bruket av förstaspråket skulle minimeras och andraspråket skulle spela en dominerande roll i klassrummet. Det är också en syn som återspeglas i rådande styrdokument i Sverige som stadgar att undervisningen i moderna språk i allt väsentligt ska bedrivas på andraspråket. LÄS MER