Sökning: "med modersmål i moderna språk"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden med modersmål i moderna språk.
6. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER
7. Svenska studenters uppfattningar av tonerna i kinesiska tvåstaviga ord
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Studenter med ett icke-tonspråk som modersmål brukar ha svårigheter att lära sig de kinesiskatonerna när de börjar sina studier. Å ena sidan brukar kursböckerna på denna nivån användabara enstaviga ord och det har ansetts vara god pedagogik att läraren visar tonkonturerna medsina händer. LÄS MER
8. Måste man välja? : Attityder till flerspråkighet och till modersmålet hos elever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att genom en enkätundersökning ta reda på vad gymnasieelever, med ett annat förstaspråk än svenska, har för attityder till flerspråkighet och till modersmålet/modersmålen i relation till den dominerande svenskan. Attityderna till modersmålet/modersmålen har även jämförts med attityder till det internationella statusspråket engelska samt till de moderna språken som det i skolan ofta erbjuds undervisning i. LÄS MER
9. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER
10. Förstaspråkets funktion i andraspråksundervisningen : En systematisk litteraturstudie för språkundervisning på vetenskaplig grund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Hur ska språkläraren använda förstaspråket i undervisningen i andraspråk? En länge dominerande syn var att bruket av förstaspråket skulle minimeras och andraspråket skulle spela en dominerande roll i klassrummet. Det är också en syn som återspeglas i rådande styrdokument i Sverige som stadgar att undervisningen i moderna språk i allt väsentligt ska bedrivas på andraspråket. LÄS MER