Sökning: "medie-och informationskunnighet"

Visar resultat 36 - 40 av 51 uppsatser innehållade orden medie-och informationskunnighet.

  1. 36. Vi hjälper till så gott det går : En intervjustudie om folkbibliotekariers upplevelse av digitala frågor i informationsdisken på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Jenny Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Bibliotekarier; Profession; Digital hjälp; Digitala klyftan; Medie – och informationskunnighet; MIK; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Swedish public libraries offer different kinds of digital help for their users. Sometimes by ”digital drop in” or ”smartphone courses”, and sometimes spontaneously at the reference desk. LÄS MER

  2. 37. SKOLBIBLIOTEKET SOM PEDAGOGISK RESURS INOM MIK : En kvalitativ undersökning av samarbetet mellan skolbibliotekarier och lärare inom MIK-pedagogik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Joy Sandberg; [2018]
    Nyckelord :MIK; skolbibliotek; skolbibliotekarie; lärare; samarbete; collaboration; Montiel-Overall; kvalitativ;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte var att skapa en djupare förståelse för vad som utgör ett gott samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i avseendet att tillämpa skolbiblioteket som en pedagogisk resurs för medie-och informationskunnighet (MIK).Metoden utgick från ett kvalitativt tillvägagagångssätt och det inhämtade datamaterialet bestod av djupintervjuer med fem bibliotekarier som arbetar inom skolbiblioteksverksamheter. LÄS MER

  3. 38. Du finner mig online : En kvalitativ studie om hur unga tjejer värderar sitt eget användande av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nikolina Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Uses and Gratifications; Sociala Medier; Ungdomar; Trovärdighet; Tillit; Kognitiva Auktoriteter; Medie- och Informationskunnighet;

    Sammanfattning : For western youth social media has become an everyday occurrence. An abundance of information is delivered right to them. But how do they evaluate the credibility of the information they encounter? Web 2. LÄS MER

  4. 39. Filmpedagogik i en digital era : att sätta barnen och kameran i centrum

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Linda Sternö; [2017]
    Nyckelord :Filmpedagogik; Camera obscura; Medie- och informationskunnighet; Filmkunnighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka filmpedagogik i en digital era, genom att sätta barnen ochkameran i centrum. Studien placerar sig inom forskningsområdet visuell kultur och är gjordmed hjälp av dubbla perspektiv; det konstnärliga/praktiska och det vetenskapliga/pedagogiska. LÄS MER

  5. 40. Användande ≠ Kunnighet - En undersökning om MIK som inslag i utbildning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Åsa Jansson; Maja Kojic; [2017]
    Nyckelord :Digital förmåga; Digitalisering; Fortbildning; Informationssamhälle; Kompetensutveckling; Lärarutbildning; Medie- och informationskunnighet; MIK; Undervisning; Utbildning; Verksamhetsförändring;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur den digitala kompetensen ser ut i högstadie- och gymnasieutbildning, både hos lärare och elever, samt hur den kan förstärkas med hjälp av MIK. Undersökningen ämnar ge en inblick i hur lärares situation ser ut för att belysa deras behov av kontinuerlig fortbildning i ett alltmer digitaliserat samhälle. LÄS MER