Sökning: "medie-och informationskunnighet"
Visar resultat 36 - 40 av 51 uppsatser innehållade orden medie-och informationskunnighet.
36. Vi hjälper till så gott det går : En intervjustudie om folkbibliotekariers upplevelse av digitala frågor i informationsdisken på folkbibliotek
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Swedish public libraries offer different kinds of digital help for their users. Sometimes by ”digital drop in” or ”smartphone courses”, and sometimes spontaneously at the reference desk. LÄS MER
37. SKOLBIBLIOTEKET SOM PEDAGOGISK RESURS INOM MIK : En kvalitativ undersökning av samarbetet mellan skolbibliotekarier och lärare inom MIK-pedagogik
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen syfte var att skapa en djupare förståelse för vad som utgör ett gott samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare i avseendet att tillämpa skolbiblioteket som en pedagogisk resurs för medie-och informationskunnighet (MIK).Metoden utgick från ett kvalitativt tillvägagagångssätt och det inhämtade datamaterialet bestod av djupintervjuer med fem bibliotekarier som arbetar inom skolbiblioteksverksamheter. LÄS MER
38. Du finner mig online : En kvalitativ studie om hur unga tjejer värderar sitt eget användande av sociala medier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : For western youth social media has become an everyday occurrence. An abundance of information is delivered right to them. But how do they evaluate the credibility of the information they encounter? Web 2. LÄS MER
39. Filmpedagogik i en digital era : att sätta barnen och kameran i centrum
Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka filmpedagogik i en digital era, genom att sätta barnen ochkameran i centrum. Studien placerar sig inom forskningsområdet visuell kultur och är gjordmed hjälp av dubbla perspektiv; det konstnärliga/praktiska och det vetenskapliga/pedagogiska. LÄS MER
40. Användande ≠ Kunnighet - En undersökning om MIK som inslag i utbildning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Denna studie behandlar hur den digitala kompetensen ser ut i högstadie- och gymnasieutbildning, både hos lärare och elever, samt hur den kan förstärkas med hjälp av MIK. Undersökningen ämnar ge en inblick i hur lärares situation ser ut för att belysa deras behov av kontinuerlig fortbildning i ett alltmer digitaliserat samhälle. LÄS MER