Sökning: "medie-och informationskunnighet"

Visar resultat 26 - 30 av 51 uppsatser innehållade orden medie-och informationskunnighet.

  1. 26. Släpp böckerna! : En kvalitativ studie om digitaliseringens utmaningar och möjligheter i skolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martin Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; TPACK; svenska skolan; utmaningar och möjligheter; informationsutbudet; kollegialt arbete; digital kompetens; media- och informationskunnighet MIK ;

    Sammanfattning : Denna studie handlar det om de utmaningar och möjligheter som lärare möter när de ska implementera digitala verktyg i undervisningen. Syftet med studien handlar om att bidra till kunskap om de utmaningar och möjligheter som lärare upplever och erfar i en digitaliserad skola. LÄS MER

  2. 27. Sociala mediers påverkan på samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Björkqvist; Maja Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Nyheter; Samhällskunskap; Sociala medier; Utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och redogöra för vad forskningen säger om hur samhällskunskapsämnet påverkas av sociala medier. Med en frågeställning som lyder:   ”Vad säger tidigare forskning om hur undervisningen i samhällskunskap påverkas av sociala medier?”   Processen där materialet som har använts har framkommit utifrån en systematisk sökningsprocess. LÄS MER

  3. 28. Informationskunnighet och sökkritik i styrdokument : Om skolbibliotek och digital informationssökning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sebastian Stålnacke; Gabriella Lundgren; [2021]
    Nyckelord :Medie- och informationskunnighet; MIK; informationssökning; digital kompetens; sökkritik; skolbibliotek; skolbiblioteksplan; styrdokument;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine the digital media landscape's requirements for information skills as they are reflected in the governing documents regulating activities in school libraries. This is done through a content analysis based on a theoretical framework, derived from Media and Information Literacy (MIL), that examine the existence of central concepts and how they are presented. LÄS MER

  4. 29. Spelfilm i svenskundervisningen i gymnasieskolan : – En studie om hur spelfilmen kan användas i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Patrik Gauria; [2020]
    Nyckelord :Adaptioner; Erfarenheter; Förförståelse; Medie- och informationskunnighet; Spelfilm; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att reda ut vad forskningen säger om användningen av spelfilm i svenskundervisningen. Arbetet ämnar också att klargöra hur spelfilmen kan användas i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 30. MEDIE-OCH INFORMATIONSKUNNIGHET I GYMNASIESKOLAN : En studie i hur skolbibliotekarier och lärare kan samarbeta för ökad måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lotta Blombäck; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om medie-och informationskunnighet (MIK) i gymnasieskolan. Syftet är att ge exempel på hur skolbibliotekarier och lärare kan samarbeta i undervisningen, för att stärka elevernas medie-och informationskunnighet, utifrån de mål som beskrivs i läroplanen för gymnasieskolan (Gy11). LÄS MER