Sökning: "medupptäckare som förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden medupptäckare som förskollärare.

  1. 1. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Plantera ett frö för framtiden : förskollärares uppfattningar kring hållbar utveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Svensson; Johanna Wiktorsson; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; lärande; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Undersökningen handlar om förskollärares uppfattningar kring begreppet hållbar utveckling, hur de anser att de synliggör hållbar utveckling i förskolan samt hur barns lärande kring ämnet kan möjliggöras. Hållbar utveckling är ett aktuellt och viktigt ämne. LÄS MER

  3. 3. Matbordet: en arena för lärande? : - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oliviha Damberg; Helena Lund; [2018]
    Nyckelord :pedagogisk måltid; lärtillfälle; förskollärare; uppfattning; kök;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar, erfarenheter ochinställningartill pedagogiska måltider. Studien är av kvalitativ karaktär och metoden som användes för att undersöka förskollärarnas uppfattningar var samtalsintervjuer vilka transkriberades och analyserades med hjälp av tematiska analyser. LÄS MER

  4. 4. "Antingen så är man jätterädd för olyckor eller så vill man låta dem upptäcka världen" - en studie om förskollärares förhållningssätt till utmanande utomhusmiljöer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Nörell; [2017]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; miljöpsykologi; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utforska vilket förhållningssätt förskollärare har till förskolors utomhusmiljöer. Studien bygger på intervjuer med tre aktiva förskollärare på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Utevistelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar om utevistelsen och dess effekter på barngruppen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Beatrice Karlsson; Amanda Wikdahl; [2017]
    Nyckelord :Förskola; utevistelse; utveckling; lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares tankar om barns utevistelse samt vilka för- och nackdelar de upplever med utevistelsen. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka effekter förskollärarna anser utevistelsen kan ha på barngruppen. LÄS MER