Sökning: "merleau-ponty"
Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade ordet merleau-ponty.
21. Musik, mening och Merleau-Ponty
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi, historia, konst och religionSammanfattning : Är upplevelsen av musik meningsfull och på vilket sätt är det möjligt för ett musikstycke att gestalta en yttre värld? I denna uppsats undersöker jag lite kort vad inom musiken skulle kunna förstås som en mening. Genom att se till olika förhållanden av meningsfullhet och musikalisk upplevelse går det att förstå dess breda förklaringssvårigheter. LÄS MER
22. Betraktarens rum : En komparativ utställningsanalys av Hilma afKlints verk De tio största genom två olika rumsligheter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/KonstvetenskapSammanfattning : The spatiality of a viewer. A comparative exhibition analysis of Hilma af Klint's work The ten largestthrough two different spatialities.I have studied a viewer’s encounter with Hilma af Klint’s work The ten largest through two differentspatialities, the exhibition room at Moderna Museet Malmö and Moderna Museet Malmös Instagramaccount. LÄS MER
23. Öppningar och gränser : en fenomenologisk undersökning av biblioteket som rum och plats
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this text is to create a phenomenological understanding of the public library as place and space. Because there is very little written about this subject through this particular perspective, my paper can be seen as a knowledge- theoretical contribution to library- and information science. LÄS MER
24. Det verkningsfulla språket : Bidrag i frågan om Maurice Merleau-Pontys retoriska relevans
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : The following essay seeks to explore Maurice Merleau-Ponty’s philosophy of expression in order to tease out a perspective on language and communication that might be of interest for contemporary rhetoric. The point of departure is located in Merleau-Ponty’s claim that language (in the way we use it) is inherently meaningful and a privileged aspect of the human being-in and orientation-towards the world. LÄS MER
25. Physical Activity Integrated into Teaching in Schools in Finland
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Background: Physical activity levels have dropped among children worldwide over the past decade, and physical inactivity has become a global public health problem. The majority of the time of a school day is spent sedentarily; therefore, schools and teachers have a significant role affecting the physical activity levels and sedentary time of children. LÄS MER