Sökning: "merleau-ponty"
Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade ordet merleau-ponty.
16. Dans, självförtroende och självkänsla : En fenomenologisk studie om danselevers upplevelse i dansundervisning
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This study examines how dance education can affect a dance student’s self-efficacy and self-concept. The purpose is to shine light on the students perspective on their education. LÄS MER
17. Musicerandets djävulska paradox : Det abstrakta kroppsarbetet samt den delade sårbarheten
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : I den här vetenskapliga essän, skriven i en form skapad på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns Högskola, undersöker jag min kroppsliga erfarenhet av att spela kontrabas i en orkester. Den egna erfarenhet som gestaltas är en berättelse om ett framförande av Mozarts trettiofemte symfoni inför en tom salong med livestreamande videokameror i pandemins början. LÄS MER
18. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster
Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER
19. Rum och kropp, kropp och rum : Om att beröra och bli berörd av den byggda formen
Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This thesis is an exploration of body and space, respectively as well as of the interaction that occurs between the two. The study is mainly written within the discourse of embodiment and phenomenology, primarily building upon the works of Juhani Pallasmaa and Maurice Merleau-Ponty. LÄS MER
20. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER