Sökning: "motivera elever i särskilda behov"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden motivera elever i särskilda behov.

  1. 1. Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Bäck; Linn Verdin; [2023-10-26]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; fritidshem; rörelse; motivation; lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på relationell pedagogik i särskild undervisningsgrupp : En intervjustudie med lärare i särskild undervisningsgrupp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Björkling; [2021]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; relationell pedagogik; beteendeproblematik; förenklat stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilken form av undervisning som sker i särskild undervisningsgrupp och om lärares syn på relationell pedagogik. Intervjuer har utförts med sex olika lärare som undervisar i särskild undervisningsgrupp i Sverige. En tematisk analys användes för att analysera data. LÄS MER

  3. 3. "...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jeaper Aaröe; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas språkliga förmågor. LÄS MER

  4. 4. Hundförares uppfattning om att använda hund som medel i grundskolan i relation till görande och delaktighet i skolaktivitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Amanda Liljekvist; Kajsa Westling; [2019]
    Nyckelord :Görande; delaktighet i skolaktivitet; hundar; barn; grundskola;

    Sammanfattning : Elever med särskilda behov känner sig ofta mindre delaktiga i skolaktivitet än andra elever på grund av att de behöver stöd i skolan. Att använda hund som medel i skolan kan vara ett komplement i undervisningen och en hunds närvaro i skolan har tidigare visat på positiva effekter på bl.a. elevers lärande och attityd gentemot skolan. LÄS MER

  5. 5. Lärarens förmåga i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av förstelärares och gymnasieelevers erfarenhet av lärarens yrkesskicklighet och god undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Natalie El-Hage; Linda Bergström; [2014]
    Nyckelord :Yrkesskicklighet; lärandemiljö; undervisning; pedagogik; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet är att synliggöra förstelärares och elevers erfarenhet av den pedagogiska verksamheten i svensk grundskola och inriktar sig på att undersöka hur en god lärandemiljö ser ut och skapas av läraren. Studien har utgått från två olika urvalsgrupper: förstelärare årskurs 7-9 och elever som genomgått svensk grundskola. LÄS MER