Sökning: "mottagande till grundsärskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mottagande till grundsärskolan.

  1. 1. Barn som inte når upp till grundskolans inledande krav : Professionernas makt som påverkansfaktor på individens framtid ?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Andersson; Josefine Robertsson; [2022]
    Nyckelord :Auktoritet; grundsärskola; hierarki; intellektuell funktionsnedsättning; jurisdiktion; makt; profession; status;

    Sammanfattning : Synen på individer med intellektuell funktionssättning har över tid förändrats i samhället. Studiens syfte var att försöka se mönster hos professioner, som är delaktiga i delutredningar för mottagande till grundsärskolan, som kan påverka delutredningarnas utfall och då även påverka beslutet om skolformstillhörighet för individer som befinner sig i gråzon inför grundskolestart. LÄS MER

  2. 2. Skärskådad särskoleelev : en studie om innehållet i pedagogiska utredningar som skrivs inför mottagnade av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sofia Norell; [2020]
    Nyckelord :Dokumentation; grundsärskolan; kategorisering; pedagogisk utredningar; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om innehållet i de pedagogiska utredningar som skrivs inför mottagande av en elev i grundsärskolan. Studien syftar också till att bidra med kunskap om hur vi kan utveckla de dokument som ligger till grund för ett mottagande i särskolan för att göra processen mer rättssäker. LÄS MER

  3. 3. Information vid inskrivning i grundsärskola och gymnasiesärskola : Om den information vårdnadshavare får kring möjligheter och begränsningar vid val av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Andersson; Emma Svensk; [2020]
    Nyckelord :mottagande; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur vårdnadshavare uppfattar och förstår den information de får gällande deras barn när de utreds för mottagande i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Nio halvstrukturerade telefonintervjuer genomfördes med vårdnadshavare till barn och ungdomar på grundsärskolan och gymnasiesärskolan. LÄS MER

  4. 4. "Det är inte lika för alla. Det är lika för dom som är engagerade." : En intervjustudie med vårdnadshavare till barn med utländsk bakgrund om deras upplevelser av mottagandeprocessen till grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Gunilla Sidenmark; Hanna Sjösten Young; [2018]
    Nyckelord :föräldrar; utländsk bakgrund; delaktighet; mottagande i grundsärskolan; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument påtalar vikten av att vårdnadshavare getts korrekt information samt varit delaktiga i barnets mottagande till grundsärskolan. Dock finns bland skolpersonal ofta en osäkerhet kring i vilken grad föräldrar till barn med utländsk bakgrund verkligen ges möjlighet till detta. LÄS MER

  5. 5. Från förskola till mottagande i grundsärskola : Vad händer vid övergången?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Spetz; [2016]
    Nyckelord :transitions; nursery; compulsory school. critical points; övergångar; förskolan; grundsärskolan; kritiska punkter;

    Sammanfattning : The overall purpose of the study was to get a deeper understanding of the process of transition from preschool to compulsory school. According to the purpose the study three issues are the following: 1. How organized the reception to the compulsory school? 2. The motives are to host the compulsory school? 3. LÄS MER