Sökning: "multikulturella klassrum"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden multikulturella klassrum.
1. Undervisning av religionskunskap i multikulturella klassrum : - utmaningar och förtjänster
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
2. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER
3. Ju fler kockar … : En kvantitativ studie om hur undervisningen i svenskämnen har organiserats i grundskolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstract I skolan speglar svenska och svenska som andraspråk (SVA) vårt multikultturella samhälle. Båda ämnenea har likvärdiga betyg och ger samma behörighet för gymnasieskolan och högre utbildning. Eleverna i dessa ämnen undervisas ofta tillsammans av en och samma lärare i samma klassrum. LÄS MER
4. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER
5. Vad i hela världen ska vi undervisa om? : En studie om lärares tankar kring geografins centrala innehåll i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån ett ramfaktorteoretiskt tänkande, undersöka hur lärare upplever att läroplanen och elevgruppen påverkar geografiundervisningen som behandlar Sverige, Norden och Europa i årskurs 4-6. Studien behandlar vilka tillgångar och hinder lärare upplever att läroplanen utgör i geografiundervisningen, samt vilka anpassningar lärare upplever att de gör utifrån elevernas bakgrund och erfarenheter. LÄS MER