Sökning: "multikulturella klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden multikulturella klassrum.

  1. 1. Undervisning av religionskunskap i multikulturella klassrum : - utmaningar och förtjänster

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ester Agsjö; Ebba Collin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ju fler kockar … : En kvantitativ studie om hur undervisningen i svenskämnen har organiserats i grundskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Sivén Majstorovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I skolan speglar svenska och svenska som andraspråk (SVA) vårt multikultturella samhälle. Båda ämnenea har likvärdiga betyg och ger samma behörighet för gymnasieskolan och högre utbildning. Eleverna i dessa ämnen undervisas ofta tillsammans av en och samma lärare i samma klassrum. LÄS MER

  4. 4. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER

  5. 5. Vad i hela världen ska vi undervisa om? : En studie om lärares tankar kring geografins centrala innehåll i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Björn Johansson; Madeleine Paulsson; [2018]
    Nyckelord :geografiundervisning; mellanstadiet; läroplan; elevgrupp; lärare; ramfaktorteoretiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån ett ramfaktorteoretiskt tänkande, undersöka hur lärare upplever att läroplanen och elevgruppen påverkar geografiundervisningen som behandlar Sverige, Norden och Europa i årskurs 4-6. Studien behandlar vilka tillgångar och hinder lärare upplever att läroplanen utgör i geografiundervisningen, samt vilka anpassningar lärare upplever att de gör utifrån elevernas bakgrund och erfarenheter. LÄS MER