Sökning: "museum educators"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden museum educators.

  1. 1. Museet som klassrum : En kvalitativ studie om museipedagogers arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anton Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Museum;

    Sammanfattning : I denna undersökning är syftet att ge förståelse för hur ett museibesök kan komplettera undervisningen i ämnet historia utifrån museipedagogernas perspektiv. Som lärare kan det vara svårt att ge en bra bild av verkligheten i historieundervisningen i klassrummet men genom att använda museum kan innehållet göras tydligare. LÄS MER

  2. 2. Lödöse museum och skolan : En fallstudie om en kulturarvsinstitutions arbete för att nå ut till skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann Lindén; [2023]
    Nyckelord :Case study; Lödöse museum; history teaching; history consciousness; use of history; view of history; aesthetic learning processes; Fallstudie; Lödöse museum; historieundervisning; historiemedvetande; historiebruk; historiesyn; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en beskrivning av hur Lödöse museum arbetar för att nå ut till skolor. Syftet är att beskriva och analysera museipedagogers arbete för att nå ut till skolor med fokus på hur Lödöse museum skapar en relevant verksamhet för skolor och historieundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Tornedalens kulturella gränser : En studie av Norrbottens museum och Tornedalens museums hantering av det tornedalska kulturarvet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Evelina Asp; Emma Pettersson Juntti; [2023]
    Nyckelord :Tornio river valley; museums; archives; tornedalians; lantalaiset; kvens; place; identity; representation; boundaries.; Tornedalen; museum; arkiv; tornedalingar; lantalaiset; kväner; plats; identitet; representation; gränser.;

    Sammanfattning : Introduction: This thesis investigates how two regional museums, Tornedalens museum in Finland and Norrbottens museum in Sweden handles the cultural heritage of Tornedalen (Torne River Valley) and the tornedalian culture. The aim of the study is to understand how place, cultural heritage and nationality work together regarding visibility and dissemination of knowledge. LÄS MER

  4. 4. Både museum och kyrka : Bruket av två kyrkor på friluftsmuseer i gränssnittet mellan museum och religion

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Hedvig Andersson; [2022]
    Nyckelord :Heritage; Museology; Open-air museums; Museum buildings; Religious facilities; Religious objects; kulturarv; museologi; friluftsmuseer; museibyggnader; religiösa byggnader; religiösa föremål;

    Sammanfattning : This study sheds light on an interface between the concepts of museum and religion, based on case studies of two churches located at open-air museums: Seglora kyrka at Skansen in Stockholm and Murbergskyrkan at Murberget in Härnösand. These represent two types of museum churches, where Seglora kyrka originally was built för religious use within the Church of Sweden, while Murbergskyrkan originally was built by an open-air museum. LÄS MER

  5. 5. Historiska platser, kulturarvsplatser & museer : En översikt av forskningen kring historiska platser, kulturarvsplatser och museibesök och dess betydelse för undervisningen i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Harald Fehrm; [2022]
    Nyckelord :Historical Empaty; Haptics; Cultural Heritage Sites; Historical Places; Museums; Students; Theacher School Visits; Historisk empati; Haptik; Kulturarvsplatser; Historiska platser; Museer; Elever; Lärare skolbesök;

    Sammanfattning : When teachers reason about where they take their students to places such as cultural heritage sites, historical places and museums, they usually have a motive for why they choose to make such a trip. And it is usually because they want to evoke their students' abilities to work and study the school subject history. LÄS MER