Sökning: "musiklärare"
Visar resultat 16 - 20 av 450 uppsatser innehållade ordet musiklärare.
16. Instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I detta arbete undersöks instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisningen. Genom intervjuer med yrkesverksamma instrumentalpedagoger och musiker utforskas frågor kring yrkesidentitet och yrkesroll med fokus på hur pedagogerna uppfattar sig själva som både pedagoger och musiker på sina huvud- och biinstrument, och hur detta påverkar deras undervisning. LÄS MER
17. Uppfattningar av det genusbetonade musikklassrummet : En kvalitativ studie om hur genus uppfattas av musiklärare på högstadiet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate teachers' perceptions of students' construction of gender in the music classroom at lower secondary schools in Sweden, as well as their methods of avoiding normative positions. To study this, gender theory is used, as it was felt to be the most suitable theory for what the essay intends to investigate. LÄS MER
18. ATT BEDÖMA SAMSPEL : En studie om musiklärares erfarenheter och förhållningssätt till bedömning i ensemble och musicerande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Denna studie behandlar musiklärares arbete med bedömning i ensemble på gymnasiet och musicerande på grundskolan där musiklärarnas erfarenheter, tillvägagångssätt och förhållningssätt till bedömning i deras undervisning har undersökts. Studiens syfte är att utveckla kunskap om musiklärares tillämpningar av formativ respektive summativ bedömning i ensemblespel och musicerande samt vilka möjligheter och svårigheter som det innefattar. LÄS MER
19. Gangsterrap i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Studien behandlar musiklärares förhållningssätt till gangsterrap i skolan där deltagarnas uttalanden och reflektioner har analyserats med fältteori. Studien utforskar dessutom informellt lärande och pedagogiska aspekter utifrån vetenskapliga teoretiska discipliner som interpellation. LÄS MER
20. Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. LÄS MER