Sökning: "nackdelar med ett sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden nackdelar med ett sociokulturellt perspektiv.

  1. 16. Digitala verktyg i den tidiga skrivutvecklingen : Lärares erfarenheter, uppfattningar och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Gustavsson; Linnea Falinder; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; sociokulturellt perspektiv; skrivmetoder; digitala verktyg; didaktiska val; scaffolding;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt förändrar och påverkar undervisningen i skolorna, vilket även har lett till en förändring i lärares yrkesroll. Läroplanen har modifierats på grund av den digitala teknikens utveckling. I läroplanen (Skolverket 2019) står det skrivet att elever ska kunna skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. LÄS MER

  2. 17. Vad, hur och varför? : En intervjustudie om läxors funktion i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Darivan Selim; Madeleine Åhlström Eriksson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; sociokulturellt perspektiv; lågstadielärare; kvalitativa intervjuer; förhållningssätt; läxor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera lågstadielärares inställning till och användning av läxor, då läxor inte uppmanas till att användas i lågstadiet i styrdokumentet Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Syftet besvaras med tre forskningsfrågor, vilka är: • Vilka för- och nackdelar presenterar lärarna med att använda läxor i lågstadiet?• Vad tar lärarna utgångspunkt i vid utformningen av läxor?• Hur förhåller sig lärarna till olika utomstående faktorer som kan påverka elevernas möjlighet till att inhämta kunskap genom läxor? Det råder en pågående debatt i samhället om läxors att vara eller inte vara i lågstadiet, det förekommer nämligen skilda meningar om läxors funktion och nytta bland lärare, politiker och forskare, både på lokal och nationell nivå. LÄS MER

  3. 18. Elevers perspektiv på digitalt skrivande : En kvalitativ intervjustudie om hur elever i årskurs fem uppfattar att lärplattan påverkar deras skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Martin Björndahl; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; skrivprocess; medierande verktyg; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur elever i årskurs 5 uppfattar att skrivande på lärplatta påverkar deras skrivprocess, jämfört med skrivande för hand. Frågeställningar som har besvarats är: Vilka för- och nackdelar ser eleverna med att skriva på lärplatta? Hur uppfattar eleverna att skrivande på lärplatta skiljer sig från skrivande med papper och penna? För att besvara studiens frågeställningar har semistrukturerade intervjuer genomförts med nio elever i årskurs fem. LÄS MER

  4. 19. Utomhuspedagogik eller utomhusvistelse? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Denise Edin; Madeleine Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; utomhuspedagogik; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares uppfattningar om hur utomhuspedagogik påverkar barns lärande, samt hur forskare ser på utomhuspedagogik och dess för- och nackdelar.  Studien består av två delstudier. Delstudie ett är en intervjustudie som Denise Edin har genomfört. LÄS MER

  5. 20. Pedagogiska anpassningar i undervisningen för elever i årskurs 1-3 : Vilka stödfunktioner använder lärare till elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nellie Brink; Therese Ravn; [2021]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; pedagogiska anpassningar; mediering; stödfunktion; interaktion;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka pedagogiska anpassningar som sju verksamma lärare i en liten kommun i södra Sverige, i årskurs 1-3, använder till elever i läs- och skrivsvårigheter. Genom undersökningen vill vi skapa en djupare förståelse för lärares förutsättningar, anpassningar och uppfattningar när det gäller elever som är i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER