Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. "Mot min vilja" : Om kvinnors upplevelse av att vårdas med stöd av LPT inom rättspsykiatrin för självdestruktiva beteenden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Fram tills för några år sedan var dey vanligt att svårt psykiskt sjuka kvinnor med självdestruktivt beteende (inklusive ätstörningar) skickades till rättspsykiatrin då de blev för vårdkrävande för allmänspsykiatrin. Här vårdades de tillsammans med dömda brottslingar. LÄS MER
2. När livet förändras : Föräldrars upplevelser vars barn drabbats av obotlig cancer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige överlever idag cirka 85 procent av de barn som drabbats av cancer. När ett barn drabbats av obotlig cancer, kommer palliativ vård att bli aktuellt, vilket kan väcka olika känslor hos föräldrarna samt påverka hela familjens dynamik. LÄS MER
3. Hur lidande och coping kommer till uttryck i människors livsberättelser : En innehållsanalys av narrativer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Lidande drabbar alla människor, är en naturlig del av livet och påverkar både hälsa och välbefinnande. Hur lidande hanteras benämns som coping och genom copingstrategier kan lidande lindras. LÄS MER
4. Personers erfarenheter av att leva med bipolär sjukdomEn kvalitativ innehållsanalys baserat på narrativer i form av självbiografier
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Bipolär sjukdom präglas av maniska och depressiva episoder och delas in ibipolär typ I och bipolär typ II. Bipolär sjukdom behandlas vanligen medstämningsstabiliserande läkemedel samt elektrokonvulsiv terapi (ECT). Funktioner i detvardagliga livet brister ofta, vilket leder till sämre prognos och högre dödlighet. LÄS MER
5. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER