Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Problemlösning i en digital miljö : En intervjustudie med gymnasielärare i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Johansson; [2024]
    Nyckelord :Problemlösning; digital miljö; gymnasielärare; intervjustudie;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur gymnasielärare i matematik resonerar kring integrering av digitala miljöer inom området problemlösning. Studien undersöker också vilka utmaningar gymnasielärare i matematik upplever med implementeringen av digitala miljöer inom problemlösningsområdet. LÄS MER

  2. 2. "Roligtspännande och inte läskigtspännande" : En studie i årskurs 3 om förberedelser och förväntningar inför de nationella proven i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Steinvall Sara; [2023]
    Nyckelord :matematik; matematikängslan; motivation; nationella prov; självförmåga; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i årskurs 3 förbereder sina elever inför de nationella proven i matematik och om de kunnat identifiera någon påverkan hos sina elever. Undersökningen gick även ut på att ta reda på hur eleverna upplevde förberedelsearbetet och deras förväntningar inför proven. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som påverkar resultatet på detnationella provet i matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärobok, förberedelser, lärarens arbetserfarenhet och provresultat i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Sandström Döse; Julia Runnemalm; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; nationella provet; resultatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matematikundervisningen utgår i stor utsträckning ifrån en lärobok. Det är rektorers ansvar att säkerställa att lärare kvalitetssäkrar de läromedel, och bland dem, denlärobok, som används. Tidigare fanns det en statlig läromedelsgranskning som granskade läroböckerna, vilken avvecklades 1991. LÄS MER

  4. 4. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. “Ja, rent generellt tycker jag de är jättenervösa” : en studie om elever i årskurs 6 uppfattningar om de nationella proven i matematik samt lärares förberedande undervisning inför proven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Clara Martinsson; Emma Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; matematik; uppfattningar; känslor; elever; lärare; förberedelser;

    Sammanfattning : Nationella prov i matematik har funnits i den svenska skolan sedan mitten av 1900-talet (Skolverket, 2016). Tidigare studier har undersökt provens konstruktion och proven i relation till betygsättning, däremot finns endast ett fåtal studier som belyser uppfattningar om de nationella proven i matematik utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER